Važnost scenografije

Demnin pogled na stvarnost

03. listopad 2022.

Fotografije: Profimedia

Uvijek brutalan u izvedbi modnog showa, Demna nastavlja podsjećati na apokaliptičnost naše stvarnosti, no sve češće pistu koristi kao autobiografske zapise.

Jesenska kolekcija za Balenciagu bila je smještena u snježnu kupolu unutar koje je divljala oluja, a modeli su se kroz istu jedva probijali. Metafora je to za klimatske promjene koje Demna uvijek tematizira, no i više od toga, oluja je bila osvrt na ratno stanje u Ukrajini i život izbjeglica. Takav show dijelom sadrži elemente autobiografije dizajnera koji je s obitelji također prošao pakao izbjeglištva i rata. A nakon što oluja prođe i snijeg se rastopi, ostaje blato. Veliko blatno šetalište činilo je scenografiju za reviju kojom je prikazana nova kolekcija za 2023. godinu, a koje se također može povezati s hororima rata u Ukrajini. Demna tako nastavlja koristiti scenografiju kao način kojim će ispričati višeslojnu priču i prenijeti publici poruku - netko će shvatiti, netko neće, no kako je još 2020. godine rekao, prestao je mariti za tuđa mišljenja. "Riješio sam se strahova, i to mi je uvelike pomoglo u kreativnom radu. Više ne strahujem od toga što će ljudi reći".

Showovi apokaliptične atmosfere tako nastavljaju uzdrmavati tjedne mode. Drugačije nije bilo niti ove sezone u Parizu, a Demna je također rekao da više neće objašnjavati simboliku iza svojih kolekcija jer je moda vizualna umjetnost koju svatko treba doživjeti iz svoje perspektive. Modna kolekcija ne treba imati priču koju će netko zbog toga željeti kupiti - ili vam se sviđa, ili ne, i u tome je cijela filozofija. Također je rekao da mrzi etiketiranje i stavljanje svega u kutije, čemu je industrija mode sklona. Luksuzno, neluksuzno, couture, urbano, smatranje da je nešto luksuz samo ako je ekskluzivno i vizualno lijepo i čisto je zastarjeli pogled na modu, smatra Demna, jer se individualizam tako izgubio. Kreacijama želi vratiti slobodu odijevanja i srušiti sva pravila koja određuju što znači odjenuti se prigodno, od trenirke pa do svečane haljine. 

Demna nikada ne predstavlja samo novu odjeću već cijeli koncept i svoj način razmišljanja, s kojim se nužno ne morate slagati. Usprkos mogućim neslaganjima, Balenciaga je pod njegovim vodstvom i dalje brend koji izaziva najviše hypea i potražnje - iako u toj masi obožavatelja, možemo pretpostaviti da dio njih ne razumije simboliku kojom se Demna bavi. Ono protiv čega ironično progovara odjećom i scenografijom su kapitalizam, društvene mreže i zanemarivanje klimatskih promjena, te pojam luksuza koji nužno želi promijeniti posljednjih deset godina. "Je li luksuz dolčevita od kašmira, ili luksuz može biti bilo što? Mislim da može. Iako će netko reći da je nošenje cipela od tisuću eura kroz blato bogohuljenje, mislim da je to čini stvarnom. Inače je to samo san kojem težimo", rekao je. Ipak, čini se da se njegove riječi nužno ne poklapaju s njegovim djelima - luksuz navodno želi učiniti dostupnim svima, ali trenirke i iznošene hoodice uz visoku cijenu po kojoj dolaze ne možemo shvatiti kao luksuz koji je zaista na raspolaganju svima. 

A sve češće dio njegovih kolekcija je i on sam. "Malo sam zabrinut da koristim svoj posao kao terapiju, no zapravo to je dobar način kako pronaći sebe kroz ono što radiš", rekao je nakon The Mud Showa. I to je nešto u čemu je Demna najbolji na sceni. Njegov show - bilo da je riječ o dvorani parlamenta, poplavljenoj pisti, o snježnoj mećavi ili blatnoj jami sigurno će probušiti balon eskapizma u kojem borave sve revije na tjednima mode. One jesu ekskluzivni događaj za dio probranog društva, ali Demna podsjeća na stvarnost, onu iz njegovih očiju, upravo fascinantnim scenografijama koje su uvijek pretjerane s razlogom i drugačijim pogledima na svijet u kojem se nalazi.