Iza glamura

Tjedni mode pokazali pasivnost industrije

11. listopad 2022.

Fotografije: IMAXtree

Do kada možemo zatvarati oči pred problemima kao što su neuključivost na pistama, ili klimatske promjene koje gore iznad naših glava? Izgleda kao da je na tjednima mode pasivnost najbolje rješenje.

Uloga mode jest da ponudi barem kratki bijeg od stvarnosti i uvede nas u svijet mašte i snova. No istina je i da ova industrija voli zatvarati oči pred problemima koje bi češće trebala isticati, s obzirom na svoj utjecaj. Vidjeli smo, oči su se zatvarale i tijekom ove sezone, na održanim tjednima mode u velikim modnim metropolama. O klimatskoj krizi i održivosti nekako se sve manje govori, kao da je riječ samo o trendu koji je jednostavno prestao biti ‘in‘. Posljednjih nekoliko tjedana, odigralo se mnogo trenutaka o kojima se puno govorilo: blizanci na Guccijevoj reviji, celebrityji poput Linde Evangeliste i Kate Moss, Kim Kardashian koja se udružila s Dolce&Gabbanom, Bella Hadid i Coperni haljina... Sve oči bile su uprte u velike gradove i velika imena ove industrije. Ono što je u suštini gorući problem - smanjenje utjecaja na klimatske promjene, odnosno sve o čemu se intenzivno pričalo za vrijeme pandemije oko 2020. godine, ostalo je zaboravljeno. 

image

Street style

Ne možemo reći da su nastojanja prema održivim praksama potpuno isključena, međutim, došle su s očekivanih adresa. Stella McCartney kao pionirka održivosti predstavila je kolekciju s do sada najviše komada odjeće proizvedenih od održivih materijala od kojih se izdvaja obnovljivi pamuk. Collina Strada je također koristila upcycling materijale, a Gabriela Hearst koja je sustainability stavila u fokus rada za brend Chloe se ovoga puta vodila alternativnim fosilnim gorivima. No kada se podvuče crta, sve je ostalo baš kao i nekada. Šteta, ako uzmemo u obzir popraćenost ovih tjedana mode, kao i platforme na kojima su brendovi aktivni i na kojima broje veliki broj pratitelja. U tom smislu, potencijal njihovih platformi nimalo nije iskorišten za progovaranje o važnosti očuvanja okoliša. 

image

Stella McCartney

Bolje akcije smo mogli vidjeti na modnim pistama: Dolce & Gabbana surađivali su s Kim Kardashian koja je probrala arhivske komade za novu kolekciju. Umjesto korištenja pravih arhivskih komada, D&G se odlučio na novu proizvodnju odjeće rađenu po uzoru na svoju arhivu. I Balenciaga je najavila novi cirkularni program - u zamjenu za popust, primaju pre-owned komade svojih klijenata - možda su njih trebali predstaviti na modnoj pisti, umjesto noviteta koji su predstavljeni u blatu. Teško je i točno pratiti tko kolike napore ulaže u održivost, jer gotovo niti jedan brend ne objavljuje podatke o ugljičnom otisku, o materijalima koje nabavljaju, zemljama u kojima se proizvode odjeća i modni dodaci... Sve ostaje samo na riječima. Također je same tjedne mode jako teško svrstati u ladicu održivosti, upravo zbog tisuća urednika, influencera, modela, celebrityja i dizajnera koji u tih nekoliko tjedana lete avionima, često privatnima, iz jednog grada u drugi.

image

Kolekcija kuće Blumarine

Jedini koji se izdvaja je Kopenhagen koji ima postavljene minimalne standarde održivosti koje brendovi moraju ispuniti kako bi mogli sudjelovati s predstavljanjem nove kolekcije. Održava se izvan službenog kalendara i traje puno kraće od recimo onog pariškog koji je ove godine trajao čak devet dana. I čini se da održivost nije jedini problem od kojeg se okreće glava - jer zahtjeva prilagodbu i promjenu načina po kojem moda već dobro funkcionira i zarađuje. Na pistama smo vidjeli raznolikost u smislu nekoliko plus size modela koji se redovito pojavljuju u kampanjama i novim kolekcijama. S druge strane, mnogi brendovi i dalje ne proizvode odjeću u većim konfekcijskim brojevima, dok broj premršavih modela na pistama i dalje zabrinjava. Raznolikost je u tom smislu dijelom pokrivena, dok je naglasak i dalje na nekim starim standardima ljepote, na bijelim licima, poznatim facama koje privlače pažnju medija. Promjene se tu događaju polako, no ipak su vidljive - pa i po pitanju zastupljenosti malih i nepoznatih dizajnera koji dobivaju mjesto u ovom do nekad samo elitističkom okruženju. 

image

kanye West na pisti za Balenciagu

Kada spominjemo elitizam, ne možemo zaboraviti na cijelu aferu s glazbenikom i dizajnerom Yeom koji je ovih dana ponovno isključen s Instagrama, kao i s Twittera, zbog antisemitističkih izjava (između ostalog). Ye je za vrijeme trajanja Tjedna mode u Parizu najavio tajnu i neočekivanu reviju za brend Yeezy, objavio je rat Adidasu, GAP-u i Bernardu Arnaultu, vlasniku grupacije LVMH, s kojim je očito došlo do nekih nesuglasica. Majice s natpisom "White Lives Matter" podigle su buru u medijima kao i na cijeloj sceni, a nakon što mu je novinarska i stilistica Gabriella Karefa-Johnson uputila kritike i napustila reviju, Ye ju je napao na društvenim mreža te posramio zbog fizičkog izgleda. Povela se rasprava o njezinoj kilaži, kao da je to važno, što je još jednom ukazalo na to koliko je scena usredotočena na fat shaming. Ye je nekoliko dana vodio rat na Instagramu sam sa sobom i iako su mediji osudili njegove postupke, nova kolekcija i njegov rad bili su popraćeni na najvećim modnim portalima. Teško je za povjerovati da će mu industrija zaista zamjeriti njegove ispade - iako je ponovno prešao granicu, pod izgovorom njegovog talenta sve greške se opraštaju. Ostaje za vidjeti hoće li ovaj modni mjesec za neke stvari biti poziv na buđenje ili ignorancija ostaje put kojim ćemo nastaviti.