Zaboravimo na trenutak funkcionalnu ulogu torbica i posvetimo im se kao malim umjetničkim djelima, minijaturnim nosivim skulpturama. Granica između utilitarnog dizajna i umjetnosti postaje jako tanka kada se dizajneri odluče poigrati temom modnih dodataka i, umjesto praktičnim, učiniti ih isključivo dekorativnim. Iako gotovo beskorisne, u svojoj su ljepoti i dalje neodoljive. Zašto ih onda volimo?
U ovom trenutku svaki luksuzni modni brend ima prepoznatljivu "it" torbicu koju prati vojska vjernih obožavateljica. Bottega Veneta napravila je pravi boom s modelom Pouch koji je postao hit komad 2020. godine, a nosi se ispod ruke - dosta nepraktično dok u svakodnevnim situacijama pokušavate obaviti sve što trebate. Unatoč tome, Botteginu torbicu priuštila si je svaka prava fashionistica. U međuvremenu je kreativni direktor Daniel Lee izbacio još nekoliko modela koji brišu granice konvencionalnog. Od modela Twist vrećastog stila, XL modela s dugim resama ili večernjih clutch torbica od pleksiglasa koje izgledaju poput skulptura. Razvikana španjolska modna kuća Loewe, kojoj su umjetnici česta inspiracija kolekcija, razvila je nekoliko artističkih torbica, a jedna od njih je ona u obliku slona koja evocira sjećanja na djetinjstvo i omiljene igračke. Naravno, ova modna igračka je upečatljiva i skroz posebna, a i nešto skuplja, no cijenu opravdava minuciozan rad ruku vrhunskih zanatlija koji kožu pretvaraju u umjetnost.
Gotovo sve ove vizualno efektne torbice mogu poslužiti za nošenje potrepština, barem onih nužnih kao što su pametni telefon, ruž i kreditna kartica, ali one su ipak i mnogo više od samog spremišta za osnovne stvari. Međutim, često se mogu vidjeti nepraktične torbice koje ne ispunjavaju svoju osnovnu svrhu, već su prije svega instagramične, fotogenične, dramatične i dobar materijal za privlačenje digitalnog trenutka viralne pažnje.
Francuski dizajner Simon Porte Jacquemus od 2018. promiče trend minijaturnih torbica koje je šarmantno nazvao Le Chiquito, a čija veličina varira, od onih u kojima mjesta ima tek za par bežičnih telefonskih slušalica Apple Airpod do onih uobičajene veličine. Jacquemus, naravno, nije izmislio trend mikro torbica - za ovaj pomalo histeričan fenomen današnjeg doba zaslužan je modni velikan Karl Lagerfeld koji je za modnu kuću Fendi još 2015. predstavio minijaturne ljepotice, a davne su im preteče "reticules" torbice koje su nosile članice visokog društva još početkom prošlog stoljeća. Spomenute su ih dame nosile isključivo kao ukras, i to nikad one većih dimenzija koje im ne bi stale u ruku. Veličina torbice, odnosno njena minijaturnost označavala je statusni simbol, dok su žene iz nižih slojeva i radničke klase nosile velike torbe.
Jedna od najpoznatijih dizajnerica modnih skulptura je Judith Leiber, čije su nadrealne torbice u obliku martinija, napućenih usana, sladoleda ili životinja nosila mnoga holivudska lica, pa je tako i fiktivni lik Carrie Bradshaw nosila onu u obliku cupcakea u filmu "Seks i grad". Njezini radovi komplicirane ručne izrade, koja je ponekad trajala tjednima, danas se nalaze u postavama brojnih muzeja, među ostalim modnog odjela najpoznatijeg muzeja moderne umjetnosti, MoMA u New Yorku.