Ovaj će put pariški muzeji (od 29. siječnja do 15. svibnja) ostvariti dijalog koje su kreacije YSL započinjale i ostvarivale s umjetničkim djelima autora poput Mondriana, Picassa, Matissea, Bonnarda te Dufyja. U Musée d'Art Moderne de Paris, uz Dufyjevu "La Fée Electricité" stajat će tri svilene haljine ovog dizajnera, a Musée d'Orsay fokusirat će se na fascinaciju modnog dizajnera, osim svijetom umjetnosti, i Marcelom Proustom. Yves Saint Laurent čitao je Prousta kada je kreirao Le Smoking, inače prvi smoking za žene. Musée National Picasso priprema izložbu koja stavlja fokus na to koliko je španjolski majstor utjecao na Yves Saint Laurenta - od kostima koje je radio za ruski balet do kubističkih slika. Ima li smisla ispričati priču o njemu? Apsolutno! Samo je i njegova priča veća od života, a svakako od ovog teksta koji će pokušati napraviti dijakronijski presjek "najzanimljivijh" točaka i trenutaka tog izvanredno dramatičnog i kreativnog života.
On je vodeći modni dizajner 20. stoljeća - Yves Henri Donat Mathieu-Saint-Laurent (1936.-2008.). Njegovo je nasljeđe veliko i prošireno na mnoga polja van same mode. Pogled na žensko tijelo koje je on predstavio kroz tu, zasigurno najskuplju primijenjenu umjetnost, bio je transformativan i emancipacijski. Kao dijete, Yves je najviše volio ići na lokalni alžirski bazar. Tamo je "upijao" jarke egzotične boje Afrike i orijentalne začinske arome, a nakon mnogo godina sve je te motive prebacio u svoje modne kolekcije. Iznimno ga je zanimalo slikarstvo francuskih umjetnika Édouarda Maneta i Henrija Matissea, te slike Španjolca Diega Velazqueza. Sa samo sedamnaest godina s obitelji se preselio u Pariz gdje je krenuo na tečajeve i škole crtanja. Vrlo brzo je odlučio poslati nekoliko svojih crteža u časopis Vogue. Njegov je rad impresionirao uredništvo časopisa i članove žirija tog natjecanja. Mala crna koktel haljina Yves Saint Laurenta osvojila je prvu nagradu na natjecanju, ali nagradu je morao podijeliti s njemačkim dizajnerom Karlom Lagerfeldom. Nesklonost je bila uzajamna, dvoje velikih modnih dizajnera zadržali su je do kraja života.
Njegov životni i karijerni put je bio više nego zanimljiv. Tadašnji urednik magazina "Vogue" Michel de Brunof bio je impresioniran skicama Saint Laurenta te ga je odlučio upoznati s francuskim modnim dizajnerom Christianom Diorom. Dizajner navodno nikad do tad nije proučavao umijeće šivanja niti je poznavao tehnike crtanja, shodno – nije imao "pojma" s koje strane da priđe ženi kada isprobava haljinu. Unatoč tome, Dior je zaposlio Saint Laurenta kao svog pomoćnika. Zaposlio se istovremeno u modnoj kući Dior te kao šegrt kod običnog krojača kako bi naučio osnove krojenja i šivanja.
Caroline Milbank je 1985. napisala: "Najuspješnijeg i najutjecajnijeg dizajnera u posljednjih dvadeset pet godina Yvesa Saint Laurenta možemo slaviti i zbog toga što je potaknuo uspon mode 1960-ih i konačno učinio konfekcijsku odjeću relevantnom". Godine 1983. Saint Laurent postao je prvi živući modni dizajner kojeg je Metropolitan Museum of Art nagradio samostalnom izložbom.
Volio je androgine modele, a na njegovim su se revijama prvi put pojavili crni modeli. Inspiriran Mondrianom, predstavio je svoju slavnu kolekciju koja je ušla u anale modne povijesti. Bio je prvi u svijetu mode koji je žene preobukao u smoking i čizme preko koljena, uvodeći na mala vrata tzv "uniseks stil". Govorio je da su zagrljaji muškarca najbolja odjeća za žene te da najskuplju maskaru i ruž za usne treba zamijeniti ljubav. Prvi parfem s njegovim potpisom bio je "Rive Gauche". Slijedio ga je kultni orijentalni miris "Opium". Anegdota: On i Karl Lagerfeld su uz estetski animozitet dijelili ljubav prema Jacquesu de Bascheru koji je bio povod velikog prekida Yvesa s Pierreom Bergéom s kojim se na kraju pomirio i ostvario bračni odnos.
Catherine Deneuve bila mu je odana prijateljica koja ga je inspirirala na nova modna otkrića. Za nju je radio kostime, često i neovisno od službenog kostimografa na projektima na kojima je bila angažirana. On je bio njezin "uvjet". On je, pak, bio preduvjet dobrog ukusa, onog što se zove istančan francuski stil. To je bio YSL. I ostao.