Centar za m_ješanje mode

Virtualna izložba koja satirično pristupa fenomenu mercha

03. siječanj 2023.

Fotografije: Promo

Prošetajte virtualnim prostorom galerije koju je priredio Duje Kodžoman.

Kako percipiramo modni dizajn, što on jest, a što ne bi trebao biti? Tim pitanjem vodio se Duje Kodžoman, asistent na kolegijima modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, koji završava doktorat na temu emocionalnog modnog dizajna i osjetila, a koji odjeću i tekstil koristi redovito u svojim umjetničkim projektima. Ssada je otvoren i interaktivni virtualni projekt "Centar za m_ješanje mode", što je njegova osma samostalna izložba.

Izložba je rezultat dvogodišnjeg projekta nastalog fotografiranjem gramatičkih i pravopisnih pogreški, tipfelera te humorističnih i(li) misaono problematičnih sintagmi iz javnog prostora hrvatskih i europskih gradova. Virtualni prostor galerije čine tri prostorije - u prvoj se nalaze originalne fotografije s informacijom o mjestu i vremenu njihova nastanka te video ekstrahiranja teksta s fotografija, koji je ujedno uvertira u drugu prostoriju. U njoj se nalaze tipografski predlošci aplicirani na pamučne majice, dok se u posljednjoj prostoriji nalaze fotografije stvarnih komada.

Izložba objedinjuje bizarne i besmislene jezične konstrukcije kojima smo svakodnevno okruženi, a te pravopisne, gramatičke i značenjske manjkavosti aplicirane su na odjevni predmet, čime se propituje modni dizajn te fenomen mercha. 

Merch možemo opisati kao slojevit fenomen koji nadilazi samu proizvodnju reklamne odjeće i modnih dodataka. Vodeću ulogu u tom kontekstu preuzimaju influenceri koji za publiku kreiraju neki oblik robe koji njihovi pratitelji mogu kupiti i na taj način posjedovati barem jedan opipljivi djelić osobi svojstvene ikonografije, retorike ili životnog stila. U elementarnoj izvedbi, riječ je upravo o pamučnim majicama na koje je otisnut motiv ili tekst koji se na neki način povezuju s tom osobom. Zahvaljujući marketinškoj strategiji ova se, u suštini "nedizajnirana odjeća", transformira iz utilitarnog odjevnog predmeta u l‘objet du désir; kratkotrajnu, ali intenzivnu viralnu atrakciju. Na razini globalne proizvodnje i distribucije, upravo je takav proizvod jedan od najlukrativnijih za rapidno generiranje kapitala. T-shirt je epitoma principa hiperprodukcije i (hiper)konzumacije odjeće.

Duje je za svoj imaginarni brend Duje Design otisnuo motive na majice brenda Fruit of the Loom - samim izborom tog poznatog konfekcijskog brenda komunicira određenu poruku. Izložba ostaje otvorena do daljnjega, a prema riječima autora postav će se povremeno mijenjati i nadopunjavati s pronalaskom novih stranputica i jezičnih zastranjenja u javnom prostoru. Izložbu možete pogledati na računalu, tabletu i smartphoneu putem ovoga linka.