Opsesija arhivom

Zašto smo modno nostalgični?

07. ožujak 2022.

Fotografija: IMAXtree

Čini se kao da smo smo posljednjih sezona uronili u kutiju uspomena s kultnim modnim trenucima, s trendovima koji opet postaju aktualni iako im je vladavina prošla, s prašnjavim fotografijama koje prikazuju povijest ponovno poželjnih stilova.

Sada, ako i želite pobjeći od nekih prošlih trendova, modna nostalgičnost to uvelike otežava. Jer staro je 'in', a suvremena moda inspirira se estetikom prošlih vremena koja se, malo-pomalo, ponovno upisala u naš suvremeni stil i ispreplela s 'novim'. Treba napomenuti ono što je već dobro poznato - da moda funkcionira po principu cirkularnosti, a ponavljanje starih trendova potpuno je normalno. Modne dekade se izmjenjuju, interpretiraju na nove načine i ponovno nose u suvremenim lookovima. Unatoč toj cirkularnosti koja je u prirodi mode ne možemo ne primijetiti sveprisutnu opsjednutost arhivom i prošlošću koja već izgleda poput anomalije. Točnije, ta nostalgičnost koja vlada odnosi se na eru devedesetih i nultih godina. Prema stilu karakterističnom za ove dekade gajimo love-hate odnos, a ipak toliko se volimo njime inspirirati. U 2021. više no ikad.

Fascinacija devedesetima također izlazi iz samih okvira mode pa primjere vidimo u pop kulturi: "Prijatelji" su dobili željeni reunion, Carrie Bradshaw ponovno korača ulicama New Yorka za potrebe reboota "Seksa i grada", opijeni smo obnovljenom ljubavnom pričom Jennifer Lopez i Bena Afflecka, a sve to naglašeno je modnim i beauty izričajem tog doba koji smo preslikali u sadašnjost - jedan od dokaza je i povratak tankih obrva. Istovremeno, pop zvijezda i pripadnica generacije Z Olivia Rodrigo spotom za pjesmu "Brutal" odala je počast stilu s početka tisućljeća, popularno zvanoj Y2K modi.

Zatim, na društvenim mrežama, između savršenih outfita influencera koji kombiniraju baggy traperice, šilterice i elemente grunge stila, na feedu nam "iskaču" objave profila koji su posvećeni isključivo modnim trenucima iz arhive - outfitima preminule princeze Diane, Kate Moss i Naomi Campbell dok partijaju u Londonu, lookovima hip hop zvijezda te revijama Chanela iz devedesetih i Guccija iz ere dok ga je vodio američki dizajner Tom Ford.

Svježe primjere vidjeli smo na Tjednima mode u Milanu i Parizu gdje su se prezentirale proljetne kolekcije za 2022.Talijanska kuća Blumarine tako je kolekciju u potpunosti posvetila ovom trashy modnom razdoblju. Sunčane naočale obojenih stakala i niski struk samo su dio modnog vremeplova koji je dizajner Nicola Brognano predstavio na modnoj pisti. Zatim valja spomenuti pompoznu suradnju velikana talijanske mode - Versace x Fendi, koji su udružili snage i predstavili Fendace. Logomanija je zasjala u punom zamahu, uz traper i bliješteće detalje koji su se izmjenjivali kolekcijom Donatelle Versace za Fendi.

image

Fendi by Versace
Fotografija: IMAXtree

Na Versaceovoj pisti, inače, pojavila se i pjevačica Dua Lipa, jedna od predvodnica Y2K trenda koja nerijetko u društvu manekenke Belle Hadid pozira u outfitima koji kao da su direktno iz 2002. Izgledom se dakle ne uklapaju u pojam suvremene mode, osim ako ona ne podrazumijeva arhivu i nostalgičnost?

image

Bella Hadid i Dua Lipa
Fotografija: Profimedia 

Ovogodišnja Chanelova kolekcija s druge nas strane vraća u kasne devedesete i onu eru kojom je gospodario Karl Lagerfeld i vojska supermodela, koji su samouvjereno i s karakterom na pisti nosili njegove luksuzne komplete od tvida i seksi-glam kupaće kostime. Mogli bismo navesti još mnoštvo primjera, no jasno je već da vlada potpuna nostalgija za vremenima koja su iznjedrila zaista kultne momente, ali i brojne upitne modne trendove - kratke topove bez naramenica - takozvane tube tops, hlače i midi suknje niskog struka, motive leptira... O ovom fenomenu govori nam i stilistica Ivana Karapanđa.

"Moda je živi organizam koji uvijek vibrira duh vremena. Stanje mode otkriva nam stanje svijesti društva, a za prošlim vremenima uvijek vlada nostalgija, svatko ima nešto za čim žali. Dok je društvo u krizi, a vremena neizvjesna, svi se vraćamo tradicionalnim vrijednostima. Slično se događalo na pragu tisućljeća, dok je vladala kataklizmična atmosfera - i tada se pojavila potreba za old school dizajnom", govori Karapanđa, koja smatra da su promjene koje se događaju sada u duhu ovog vremena.

Anksioznost izazvana pandemijom, a na našim prostorima i potresima koji su nas izbacili iz tračnica, izaziva potrebu za bijegom od stvarnosti - a koje je razdoblje bolje od bezbrižnih i šarolikih, autentičnih nultih godina? Arhiva kreatorima, ali i nama kao konzumentima, dopušta bijeg od sadašnjosti i pruža mogućnost uživanja u vremenu za koje vežemo sretne uspomene. Zanimljivo je što je ovo razdoblje povezalo dvije različite generacije - milenijalce i generaciju Z, koji u istoj mjeri uživaju u modnoj prošlosti. Dok su je jedni proživjeli pa se rado prisjećaju prošlosti, ali zato i ovim godinama pristupaju s oprezom, generacija Z, koja obuhvaća one rođene nakon 1997., nostalgična je za vremenima koje nije ni proživjela. Pojam koji objašnjava ovaj fenomen naziva se anemonija i upravo tome svjedočimo - spomenute današnje ikone stila potpuno su inspirirane outfitima koje su nosile njihove majke i koje taj stil danas nose jako dobro - ali i s dozom ironije te nostalgične trendove usput prenose na svoje pratitelje.

image

Chanel
Fotografija: IMAXtree

U vrijeme pandemije, dok je stvaranje novih, eklektičnih lookova bilo neprimjereno, modnoj industriji nije ostalo drugo nego prolistati raskošni katalog prošlosti u kojem se kriju modni biseri koji su donedavno bili zaboravljeni. Osim toga, u obzir valja uzeti i reciklažu, koja je danas više nego potrebna i relevantna zbog razgovora o važnosti ekološki osviještenog pristupa modi. Sukladno tome, vrijeme pandemije naglasak je stavilo na vintage komade za kojima vlada pomama, što Ivana Karapanđa, osim uz ekološku perspektivu, veže i uz pojam stila - koji je danas izumro. Društvene mreže, koliko god nam pružaju neiscrpan izvor inspiracije, kontradiktorno su donijele identične lookove i stil koji se ponavlja, što je rezultiralo zasićenjem i našim shvaćanjem da nedostaje individualnosti i autentičnosti.

image

Fotografija: Profimedia 

"Djevojke danas obožavaju nositi odjeću koju su im u nasljeđe ostavile majke. Netko tko je naslijedio Chanel ili Hermes torbu, kvalitetan kaput ili dizajnersku pašminu... Također, nekada se nije toliko kupovalo kao danas, ulagalo se u odjeću koja je bila kvalitetnija i trajala je, a kasnije se reciklirala. Ta je praksa nestala s dolaskom masovne proizvodnje", govori Ivana. Pozitivna je zato i pojava resale platformi koje nam omogućuju da nabavimo starije, ali kvalitetnije modne komade koji iza sebe imaju određenu priču, objašnjava stilistica i prisjeća se jedne od prvih 'it' torbica s početka milenija, Balenciaga Motorcycle torbe koja je i danas jednako aktualna, cool i poželjna - nosiva je u svim prilikama i, što je važno, praktična je, čime ispunjava svoju svrhu. S druge strane, Jacquemus mikro torbica, koliko god bila atraktivna na Instagram feedu, neće nam služiti kao modni saveznik tijekom dana.

Dok je trend, odnosno pokret vintage odjeće i resalea pozitivna stvar, moramo se zapitati je li modna nostalgija jednako zdrava za modu kao takvu, za dizajn? Koliko je opasna fascinacija idejama koje su već viđene i dobro poznate? Arhiva isključuje inovaciju, a inovacija je zadužena za izazivanje emocije i uzbuđenja u nama. Karapanđa smatra da će nakon ovog tranzicijskog perioda mode uslijediti novost, promjena, ime koje će ponuditi nešto uzbudljivo i drugačije. No, u tom procesu kreativce usporava vrtlog informacija i ideja kojima smo svakodnevno izloženi, odnosno koje su nam dostupne na dlanu.

image

Fotografija: Profimedia 

"Ponekad ćemo nesvjesno ugraditi tuđu ideju u svoj rad jer smo u velikoj mjeri izloženi informacijama koje se izmjenjuju jako brzo", govori Karapanđa. Masovna proizvodnja naštetila je dobrom dizajnu i kreativnosti, a dizajneri zbog brzine izmjene trendova jednostavno se nemaju vremena posvetiti kreiranju svoje prave vizije pa su gotovo prisiljeni reciklirati arhivu, sve u svrhu generiranja profita. Jedan je to od razloga i zbog kojeg dobar dizajn danas teško pronalazi svog kupca, priča Ivana i dodaje da su modni urednici izgubili autoritet, a ulogu krojača trendova preuzeli su influenceri i zvijezde.

image

Fotografija: Profimedia 

"Tko razumije modu, svjestan je da se stvari moraju mijenjati i da u promjeni leži ljepota. Retro, ali na moderan način, uvijek je poželjno. Jasno, bilo bi ljepše da netko predstavi nešto sasvim novo, a to se može dogoditi nakon što se pojavi kreativac s vizijom i tako pokrene novi val". Dakle, dok moda prolazi tranziciju, vremena su čudna i neizvjesna, a društvo u krizi, izlaz pronalazimo u sigurnom mjehuriću starih uspomena i trendova u koje se lako ušuškati. Ta kutija nostalgičnosti dvosjekli je mač jer u suštini ne nudi ništa novo i inovativno. Između ostalog, trendovi s početka tisućljeća vraćaju u fokus odjevne komade koji su problematični na više razina - većinom pristaju jedino pretjerano mršavim i anoreksičnim figurama i veličini zero. S druge strane, arhivu valja čuvati i prisjećati je se, a možda će nostalgija potaknuti neke sasvim nove ideje koje će zatim pokrenuti inovativno doba mode i nove, uzbudljive, kultne trenutke.