Modni dodatak

Znate li za što su zaduženi "stilisti za knjige"?

28. travanj 2022.

Fotografija: Shutterstock Editorial/Profimedia/Canva

U opisu posla im je birati ‘statement‘ komade za celebrityje, ali ne u obliku nakita ili cipela već - knjiga. Ukoliko slavnu osobu uhvatite s knjigom u ruci, obratite pažnju na naslov, jer on nije odabran slučajno.

U svijetu celebrityja ništa nije proizvoljno, pa tako ni odabir knjiga koje drže u ruci dok hodaju ulicom ili izvršavaju obaveze. Book stylists, odnosno stilisti za knjige, manekenkama i slavnim osobama pomažu u odabiru knjige koja bi među obožavateljima ili općenito u javnosti mogla pobuditi zanimanje. Knjiga se nosi ili u ruci, ili je pozicionirana tako da viri iz torbe. Odabir nije nasumičan - najčešće šalje neku poruku. Riječ je ili o romanu o kojem se trenutno priča, koji je aktualan među publikom, ili o onome koji može poslužiti kao politička poruka. Cilj takvih odabira je vjerojatno razbiti predrasude o čitateljskim navikama ili nepostojanju istih u svijetu slavnih osoba, a možda i stvoriti dojam dubine karaktera i duha. Ima tu nešto i marketinga, nešto želje za širenjem utjecaja, a nekad je u pitanju jednostavno odvažan modni odabir.

image

Bella Hadid nosi roman Stephena Kinga, a Gigi Camusovog "Stranca"
Fotografije: Shutterstock Editorial/Profimedia

New York Times razgovarao je s Karah Preiss, kreativnom savjetnicom Belletrista, Instagram profila koji ujedinjuje obožavatelje fikcije, a s kojim je prošle godine suradnju dogovorio upravo Valentino. Kao rezultat te kolaboracije u prodaju je puštena ružičasta kutija brenda Valentino, koja sadrži nekoliko knjiga izdavača Penguin Random House. Da su knjige važan izvor inspiracije kreativnom direktoru brenda Pierpaolu Piccioliju dokazano je i 2018. godine, kada je pozvao Rupi Kaur da čita svoju poeziju na zabavi nakon revije održane u Japanu. Etrio je, s druge strane, objavio knjigu koja se na modnoj reviji za jesen/zimu 2022./2023. u Milanu pojavila u rukama modela. Iste godine su dizajneri brenda Proenza Schoulder pozvali američku autoricu Ottessu Moshfegh da napiše kratku priču koja će popratiti njihovu prezentaciju kolekcije, a pista na reviji Diora za jesen/zimu izgledala je kao svitak natipkanih stranica knjige.

image

Revija kuće Dior 
Fotografija: IMAXtree

Od celebrityja tu su, dakako, sestre Hadid, u više navrata "uhvaćene" s knjigom u ruci, a i manekenku Kendall Jenner su paparazzi nekoliko puta fotografirali s različitim naslovima. Posljednjih nekoliko godina na dobrom glasu je i književni klub glumice i producentice Reese Witherspoon koji je postao toliko popularan da je njegov tag pristigao na nova izdanja mnogih romana koji su zbog njene preporuke lansirani na listu najpoželjnijih, najposuđivanijih, najčitanijih.

Karah Preiss ovaj ples između celebrityja, mode i književnosti, komentira na sljedeći način: "To da je prikazivanje influencera i slavnih osoba s knjigama štetno za kulturu je jednostavno glupost. Knjiga ne postane odjednom jeftina samo zato što je netko pročita. Ljudi stalno provociraju pitanjima čitaju li ti ljudi uopće knjige ili se samo slikaju s njima. Kao nekoga tko voli čitati, zaista me nije briga. Alternativa pretvaranju da čitate je jednostavno da ih ne čitate, a s time i ne razgovarate o njima."

Upitana o stajlinzima koji uključuju knjige, Preiss odgovara kako na emocionalnoj razini zaista razumije zašto bi nekome ta ideja - da se knjige nose kao statement komadi, odnosno da je viđena knjiga važnija od pročitane knjige - mogla biti zazorna. Čitanje je još uvijek jedna od onih rijetkih stvari koje radimo sami sa sobom i sami zbog sebe, to je radnja koju vršimo bez potrebe za pažnjom i publikom. Knjiga, kaže Preiss, sugerira unutrašnjost, sugerira dubinu i karakter. "Ali besmisleno je i neiskreno odvajati čitanje knjiga od prodaje knjiga - naposljetku, izdavaštvo je profitabilan posao. I nije li styling knjiga samo još jedna verzija brand consultinga, kreativnog usmjeravanja ili čak life coachinga?"

image

Emma Roberts i Karah Preiss, osnivačice Belletrista
Fotografija: Profimedia

Knjige već neko vrijeme čine i posebnu kategoriju u dekoraciji interijera. Takozvane "luksuzne knjige", biografije dizajnera, foto-knjige s kolekcijama, pa i lijepo dizajnirane enciklopedije svoju funkciju da budu čitane mijenjaju za onu da budu viđene, da čine prostor otmjenijim i estetski ostvarenijim. I baš kao što će stilist možda upravo u Pradinom Catwalku prepoznati potencijal da podigne atmosferu prostorije, i book stylist će isto učiniti s outfitom neke javne osobe. .

image

Fotografija: Mamić Catwalk Books

Zaključak je da moda i književnost surađuju već neko vrijeme i da je bilo samo pitanje trenutka kad će se knjige početi nositi i kao dodaci. Ipak, ne može se reći da je usporediva Piccolijeva želja da poznata pjesnikinja čita svoju poeziju na modnoj reviji s time da neka javna osoba u ruci nosi knjigu koju je za nju odabrao stilist. Mnogo je tu prostora za cinizam: ako celebrityji biraju biti viđeni s knjigama zato da bi time dokazali svoju kulturnu osviještenost i dubinu, bilo bi poželjno da shvate da je i takav način ekshibicionizma ustvari površan. Činjenica jest da se na taj način književnost poprilično banalizira i svodi na modni dodatak u svrhu elitističke samopromocije, ali činjenica je isto tako i da svijet književnosti u tom kontekstu nije ništa bolji. Na kraju dana, ako takvi "modni" odabiri mogu potaknuti nekog obožavatelja (ili hejtera) da se lati knjige, tim bolje!