Sreću, molim

Self-help skromnog dosega: sreća se ne ‘hakira‘ preko noći

15. srpanj 2022.

Fotografija: Unsplash 

Donosimo osvrt na knjigu "Sreću, molim" slovenskog autora i kreativnog direktora koja promovira iste retoričke modele sa samih početaka žanra.

Osjećaj sreće. Sreća kao cilj. Put ka sreći. Lovljenje sreće. Čini se kao da je svaki treći čovjek na tom putu. Želimo osvojiti neosvojivo. Želimo perverzni povratak onom tzv. djetetu u sebi. Očuvati volju za igrom. Verbalna parada kiča i neukusa. Želimo, ukratko – ne biti odrasli. Želimo pobijediti tu zamku zrelosti. Ljudi žele izgledati sve mlađe i osjećati se sve sretnije. Strah od smrti, od prolaska sve više okupira naše misli. Živimo u, kako izgleda, iznimno nestabilnom periodu ove civilizacije, stoga i ne čude naša stanja, ali niti potrošački nalozi koji se kreiraju putem društvenih i inih medija.

Sreća je ideal kojemu se teži: djeluje tako jednoznačno, divno i čisto. Ipak, za sreću očito stalno tražimo upute. Društveno-medijski nalog je takav da se često trebamo osjećati ugodno, zadovoljeno, pozitivno, inače – nešto ne valja. A to nešto što ne valja smo mi sami. A mi sami ne želimo biti to nešto što ne valja. O tome, i mnogim drugim podtemama piše slovenski kreativni direktor Aljoša Bagola, inače autor komercijalne uspješnice "Kako pregorjeti i uzeti život u svoje ruke".

Većina poniženih ljudi je htjela sreću i na istu je imala pravo, samo što život ne funkcionira nužno po našim zamišljajima

U novoj knjizi "Sreću, molim" predlaže ponešto drugačiju perspektivu na taj preiskorišteni termin te tvrdi kako naša sreća ustvari ne ovisi o tome koliko smo uspješni u oponašanju uspjeha drugih. Progovara o hrabrosti i odlučnosti u suočavanju sa svojom tamnom stranom koju na zdrav način valja uklopiti u vlastitu sliku cjelovitosti. Uspješna implementacija vodi nas našoj biti. 

U tri simptomatične, ali i simpatične cjeline - sreća, sjena, jedinstvenost - autor određuje terminologiju i iskustvo te daje i određene zadatke/formule. Opći dojam je da taj klasični, neoliberalni diskurs prevladava. Pojedinac može sve (poopćen je takav dojam): sve što nastojimo iz "srca", čistog uvjerenja, dobre namjere (i sada nastavite niz) bit će u svojoj konačnici nagrađeno, prepoznato. Odnosno, da kada živimo po pravilima, živimo ispravno. Svakodnevne radnje, korisne rutine i predani koraci prema našem cilju na tom se putu zbrajaju u sreću. Međutim, je li tome zaista tako i smijemo li propitati takvu vrst publicističkih postulata koji su sveprisutni u ovakvoj vrsti literature koju slobodno možemo nazvati "preobraćeničkom". 

Naime, ljudska psiha i ponašanje su komplicirani fenomeni i istima treba pristupiti ozbiljno i s odgovornošću koja uzima znanost u obzir, a ne tek folklorno hipsterske napjeve o zdravlju i pristupima stanjima koja su tobože tek naš izbor za koji se valja potruditi.

Rad na sebi i promjena vlastitih obrazaca ponašanja je "težački" posao

Život u velikoj mjeri nije naš izbor, a to se provjerava vrlo jednostavno – pogledom oko sebe, iskrenim razgovorom s iskrenom namjerom da se sazna kako je netko te što je moguće objektivnijim pogledom na povijest ljudske civilizacije i recentne političke, lokalne, regionalne i globalne događaje. U kojima su ljudi zlostavljani, maltretirani, potplaćivani, ubijani. Većina svih tih poniženih ljudi je htjela sreću i na istu je imala pravo. Samo što život ne funkcionira nužno po našim zamišljajima i snoviđenjima. 

Taj neoliberalni princip da sve mora imati svoju vrijednost, cijenu i rad iza sebe je posebno neinspirativan za ljude koji traže instant odgovore koji su, jasno, slični onima koji instant odgovore isporučuju. Na primjer, kada naš autor ispisuje tekst o molitvi, tvrdi da u modernom dobu se u suštini obraćamo "neiscrpnom unutarnjem izvoru snage". Tek usputno parafrazirajući Junga, po prilici dekontekstualizirano. Mnogi ljudi, što je razumljivo, u ovako radikalnim ekonomsko-političkim krizama traže jednostavna rješenja. Pet minuta zauzimanja neke određene poze će jako teško promijeniti cjeloživotni manjak samopouzdanja uzrokovan izostankom obiteljske podrške. Isto tako pozitivno razmišljanje gotovo nikada nije i neće otkloniti mnoge velike probleme s kojima se susrećemo u svakidašnjem životu poput preskupih životnih uvjeta, neplaćenih prekovremenih, izostanka slobodnog vremena, narušenih intimnih odnosa. Rad na sebi i promjena vlastitih obrazaca ponašanja je "težački" posao, nije nešto što se "hakira" preko noći. A čini mi se da ovakva literatura upravo, unatoč svim opaskama da to ne radi, to čini.