VRIJEME JE ZA PARAZITA

‘Bogati su, ali ipak ljubazni. Ljubazni su jer su bogati‘

19. ožujak 2020.
Fotografije: Profimedia/ Getty Images
Višnja Bunata Blagović

Ako ga niste pogledali u onoj oskarovskoj ludnici, sada je pravo vrijeme za nagrađivani film južnokorejskog redatelja. Naslov teksta je parafraza citata filma godine "Parazit", a odmah dolazi još bolji dio iz scenarija: "Znaš li kakav plan nikad ne propada? Nikakav. Onaj kojeg nema. Znaš li zašto? Zato što je život nemoguće planirati. Osvrni se oko sebe…" Danas te riječi imaju još jače značenje nego prije dva mjeseca kada su svi o filmu govorili. 

Komedija bez klaunova, tragedija bez negativaca, riječi su kojima je južnokorejski redatelj Joon-Ho Bong opisao svoj film "Parazit" nakon prošlogodišnje siječanjske premijere u Cannesu. Danas, ovjenčan s četiri Oscara, slavi munjeviti proboj južnokorejskog filma na globalnu scenu, opisujući to povijesnim pomakom u percepciji i validaciji filmskih dostignuća u očima filmske akademske zajednice općenito. Upućeniji poznavatelji Bongova filmskog opusa s iznenađenjem su popratili ovaj, njegov sedmi dugometražni film. "Parazitom" je iskoračio iz sigurne zone i zanimljivim se žanrovskim kombinacijama upustio u realističnu interpretaciju južnokorejskih društvenih i klasnih odnosa. Iz svijeta filmske imaginacije i pomaknute stvarnosti, ovim filmom odrješito i trezveno aterira u oporu svakodnevicu liberalnog kapitalizma, oslikavajući ga u žanrovskom dijapazonu od komedije do horora. Aktualnom socijalnom tematikom film nadrasta južnokorejsku zbilju i pogađa u središte globalnih društvenih događanja, koristeći pritom obitelj kao mikrosocijalni narativ i elementarni društveni predložak.

Istodobno duhovit, crnohumorno realističan, satiričan i potkraj morbidan, već je s prvim festivalskim predstavljanjima nailazio na nepodijeljenu glorifikaciju i unisono euforičnu reakciju globalnog filmskog auditorija. Proboj filma starta 2019. kad postaje dobitnikom Zlatne palme i Zlatnog globusa, da bi ove godine također sjajno startao pred ocjenjivačkim sudom BAFTA-e, okitivši se pobjedničkim pokalom za najbolji film na stranom jeziku, a Bong i Han Jin Won bili su proglašeni laureatima za najbolji originalni scenarij. Točku na i dodalo mu je priznanje Oscar, u kategorijama za najbolji film, najbolji strani film, najboljeg redatelja i najbolji izvorni scenarij.

image
Redatelj s nagradama Oscar 

Radnja prati društveno-moralni uspon i pad južnokorejske četveročlane obitelji Kim: dobroćudnog oca Ki-taeka, skrbne, ali i promućurne majke Chung-sook, inteligentnog i ambicioznog sina Ki-wooa i njegove oštroumne, pustolovne sestre Ki-jung. U oskudici i na rubu kriminala, životare u sirotinjskoj četvrti Seula. Pogled iz podrumskog stana na kvartovske pijanice i suživot s njihovim tjelesnim izlučevinama jedina im je dohvatna perspektiva, a povremeni poslovi slaganja kartonskih kutija za dostavu pizze krajnji doseg obiteljskog biznisa. Gotovo da nemaju za život. Formulu za opstanak pronalaze u krađi internetskih signala, krivotvorenju životopisa, iskorištavanju birokratskih začkoljica i zavitlavanju seulske administracije. Parazitiraju, maštajući o boljem i stremeći k višem. Kotač sreće se pokreće iznenadnom ponudom Ki-woojeva prijatelja da ovaj privatno podučava engleski jezik jednu dražesnu, razmaženu djevojku, kćer bogatog poslovnog čovjeka Parka. Ki-woo spremno prihvaća ponudu, lažira podrijetlo, šarmira lakoumnu gospođu Park i njezinu kćer te se upušta u ulogu obrazovanog tutora. Oportunistički vješto, uklopit će se u svekoliko izobilje glamuroznog okruženja seulskih novokomponiranih buržuja visoke klase. No, sreća mu je pomućena činjenicom da jedino on u obitelji Kim uživa blagodati života na visokoj nozi pa koristi prvu priliku i, uz obmanu lakovjerne gospođe Park, prvo zapošljava sestru Ki-jung na poslovima likovnog psihoterapeuta njihova ekscentričnog sinčića Da-songa, a zatim njih oboje, podlim lažima i smicalicama, navode bogatog Parka da zaposli i oca na mjestu vozača, a majku na poslovima domaćice. Taj posljednji čin parazitskog ugnježđivanja obitelji Kim u živote bogatih Parkovih ujedno je i nagovještaj njihova tragičnog i pogubnog raspada. Crnohumorna komedija tako postaje drama, odnosi i situacije prerastaju u triler, a rasplet u horor.

Žanrovsko pretakanje sjajno funkcionira u skladnoj filmsko-jezičnoj sinergiji, ne zamagljujući pritom glavnu redateljsku intenciju da publici približi apsurdnu sliku realne socijalne klime u postojećem klasno hijerarhijskom okruženju. Kadrove pukog preživljavanja Kimovih u truleži suterena donjogradske četvrti smjenjuje prizorima raskošnog života Parkovih u velebnoj, visokim zidom ograđenoj vili, smještenoj na sjenovitim, pitomim obroncima gornjogradskog Seula. Obitelj Kim i obitelj Park izdanci su i socijalni produkti društvenopolitičkog uređenja koje Bong ne imenuje, već zaključak o tome prepušta publici. "Parazitom" naprosto ustanovljava činjenice vezane uz socijalni položaj društvenih grupa i raspodjelu moći unutar njih, ne vežući uzroke posljedica klasne nejednakosti za pojedinca, već za defekte sustava koji ih je generirao. Bong je glavnu ulogu oca u obitelji Kim povjerio veteranu južnokorejskog filma Kang-ho-Songu, a koautorstvo u pisanju scenarija prijatelju sličnih autorskih afiniteta, Han-Jinu. S tako uigranim timom uspio je uravnotežiti složenu socijalnu dimenziju filma i atraktivnost svog redateljskog izraza u homogenu filmsku cjelinu dosljednog dramaturškog narativa.

ZANIMLJIVOSTI

  • Ideja za film začeta je na osnovi osobnih Bongovih iskustava. Uz studij je podučavao djecu iz bogatih obitelji te tako imao pristup u više društvene krugove drukčijeg svjetonazora i financijske moći.
  • U Cannesu je redatelj dao dodatnu političnu izjavu o tome da smatra kako ovaj film otkriva pukotine u koje upada hijerarhijsko društvo u situacijama kada suživot klasnih predstavnika u polariziranom društvu postaje stvaran: "U filmu o tome progovaram filmskim jezikom koji svi razumiju i nad čim će se, nadam se, zamisliti".
  • Film je isprva snimljen i u crno-bijeloj tehnici, a redatelj od te ideje nije odustao pa je ta verzija premijerno prikazana u siječnju ove godine u Rotterdamu i New Yorku.
  • Izvorni filmski materijal u trajanju od 6 sati zainteresirao je HBO.