Utjecaji glazbe

Tri videa o umjetničkom genijalcu kojeg su obožavali Madonna i Warhol

30. siječanj 2021.
Basquiat, Jean-Michel 1960–1988.
”Philistines”, 1982.
Fotografija: Profimedia 

S 27 godina je umro od predoziranja heroinom, ali je njegova umjetnost nastavila živjeti.

Jean-Michel Basquiat pripada onom bizarnom klubu 27 (koji je medijski prozvan i konstruiran!). Da, umro je u toj dobi. Bio je američki vizualni umjetnik koji je u svom kratkom životu napravio iznimne stvari. Prepoznale su ga sve vodeće europske galerije i relevantni festivali/izložbe umjetnosti, poput documente u Kasselu.

Madonna je u intervjuu za časopis Interview prije par godina priznala: "Sviđaju mi se J.R. [Jean-Michel] Basquiat i Keith Haring, koji su započeli pravi posao s grafitima - njihova je umjetnost na ulici, dostupna svima. Nije elitistička. Možete npr. vidjeti Banksyjeva djela dok šetate ili se vozite ulicom, a JR-ov način – je upravo takav. On fotografira ljude i pretvara ih u heroje u njihovim zajednicama, a ljude čini ponosnima zbog toga tko su."

Basquiatu je slava došla vrlo rano u životu dok je još bio dijelom grupe SAMO, umjetničkog dvojca koji je pisao zagonetne epigrame u kulturnom žarištu Donjeg Manhattana kasnih 1970-ih, gdje su se rap, punk i street art spajali, skupa s hip-hopom. Početkom 1980-ih, njegove neoekspresionističke slike izlagale su se u međunarodnim galerijama i muzejima. S 21 godinom Basquiat je postao najmlađi umjetnik koji je ikad sudjelovao na izložbi u Kasselu.

image
Jean Michel Basquiat 1983./ Profimedia

Već s 22 godine bio je najmlađi koji je izlagao na bijenalu Whitney u New Yorku. Muzej američke umjetnosti Whitney održao je retrospektivu njegove umjetnosti 1992. godine.

Basquiatova umjetnost usredotočila se na dihotomije poput bogatstva nasuprot siromaštvu, integracije naspram segregacije i unutarnjeg nasuprot vanjskog iskustva. Prisvajao je poeziju, crtanje i slikanje, a spajao je tekst i slike, apstrakciju, figuraciju i povijesne podatke pomiješane sa suvremenom kritikom. Basquiat se koristio socijalnim komentarima na svojim slikama kao alatom za introspekciju i identificiranje s iskustvima u crnačkoj zajednici svog vremena, kao i napadima na strukture moći i sustave rasizma. Njegova vizualna poetika bila je izrazito politička i izravna u svojoj kritici kolonijalizma i podršci klasnoj borbi.

"Time Decorated: The Musical Influences of Jean-Michel Basquiat" (serija je to od tri videa) ukazuje na to kako su jazz, bebop, hip-hop, no wave i punk utjecali na život i rad ove sada već – umjetničke ikone.