MORSKA TRAVA
Uz obale francuske regije Bretanje te američke savezne države Maine prostiru se plantaže na kojima se žanje - morska trava. I to ne bilo kakva, nego s ekocertifikatom. Na lelujavim podmorskim "livadama" i u "šumama" uzgajaju se alge, koje su najbogatije hranjivim i ljekovitim tvarima. Neke vrste beru se samo u određenim razdobljima, za mladog ili punog Mjeseca, kako bi se ostvario puni potencijal proizvoda, ali i održala ekološka ravnoteža. - Morska trava bere se tako da to bude povoljno i za ljude i za ocean. Tako se zatvara krug; more nam toliko toga daje i mi mu trebamo jednako uzvratiti - kaže legendarna američka kozmetologinja Lydia Sarfati (68), osnivačica glasovite profesionalne kozmetike Repêchage. Glavni je sastojak svih proizvoda filtrat što se dobiva posebnom metodom izvlačenja tekućine iz algi tako da u njoj ostanu svi minerali, vitamini, aminokiseline, antioksidansi i druge aktivne tvari. Upravo su "dubinske" spoznaje o algama pomogle Lydiji da 1980. osmisli danas već kultni tretman Four Layer Facial, koji licu trenutačno daje
svježinu i blistavost. Doista je Lydia Sarfati bila "dalekovidna" kad je još prije četiri desetljeća krenula putem koji je top tema današnjice. Ekolozi, naime, najavljuju da će za opstanak našeg planeta biti ključna - morska trava. Uobičajeni je to naziv za velike alge odnosno makroalge, koje, baš kao i biljke, "filtriraju" zrak upijajući ugljični dioksid i proizvodeći kisik. Morska trava može apsorbirati puno više ugljičnog dioksida nego većina kopnenih biljaka, a ujedno čisti more od štetnih tvari te ublažava utjecaj olujnih valova na obalu. Plantaže morske trave bit će nam sve potrebnije u borbi protiv onečišćenja i klimatskih promjena, predviđaju ekolozi. Poziv na detoksikaciju planeta ujedno podsjeća da alge imaju sličan učinak na ljudski organizam - dreniraju ga i osnažuju, kako u prehrani, tako i u njezi. Poznate ljubiteljice algi su glumice Kate Hudson (40) i Gal Gadot (34) te dizajnerica Victoria Beckham (45) zahvaljujući kojoj je američka kozmetika na bazi algi Osea Malibu postala svjetski poznata.
BAMBUS
U Guinnessovoj knjizi rekorda bambus ima počasno mjesto kao najbrže rastuća biljka na svijetu - neke vrste u jednom se danu produže za čak 90 centimetara. Botanički, bambus je golema trava, toliko čvrsto uzemljena, otporna i prilagodljiva da uspijeva u raznim podnebljima i odolijeva najjačem vjetru. Na Dalekom istoku drevni je simbol sreće, napretka, dugovječnosti i zdravlja. I ekolozi u njemu vide "svjetliju budućnost" jer su bambusove šume važne za "disanje" našeg planeta. Ujedno je bambus među najobnovljivijim i najzahvalnijim prirodnim materijalima. Od njega se doista radi svašta, od papira, posuđa i odjeće do kuća i mostova. Ta je biljka podjednako svestrana kao kozmetički sastojak. Često se dodaje u proizvode za jačanje i zaglađivanje kose te za njegu lica. Bambusova vodica i ekstrakt lišća imaju superhidratantna i protuupalna svojstva pa su idealni za suhu i osjetljivu kožu. Za masniji ten sklon prištićima preporučuju se pilinzi i maske s bambusom usitnjenim u prah, ili s bambusovim ugljenom, jer oni pročišćuju i zaglađuju bez iritacija. Bambus je, naime, bogat umirujućim
silicijem. Taj je mineral bitan i za proizvodnju kolagena u koži pa je bambus poželjan "specijalac" za jedrinu i blistavost. Upravo je tome namijenjen organski serum za lice Bamboo Firming Fluid kozmetičke kuće Éminence, iz koje tvrde da su među obožavateljicama seruma bivša princeza Meghan Markle (38) te glumice Eva Longoria (44) i Katherine Heigl (41). Ekstraktima najbrže rastuće biljke često se obogaćuju i proizvodi za njegu tijela - primjerice, bambusov ocat (tekućina koja nastaje pri proizvodnji bambusova ugljena) prirodni je antiseptik u dezodoransima i kremama za stopala, a dodaje se i u detokspreparate. Bambus je u službi ljepote i kad ga koriste kao masažni štap, primjerice u Decléorovim salonskim tretmanima kako bi se pospješilo upijanje njegujućih preparata u kožu i lakše "razbio" celulit. Zbog izdržljivosti, ali i antibakterijskih svojstava, bambus je poželjan materijal za češljeve, ručnike, četkice za zube, kistove za šminkanje te za kozmetičku ambalažu. Među najistaknutijim primjerima je ZAO Organic Makeup - francuska dekorativna kozmetika koja je proizvedena isključivo od organskih sastojaka te se prodaje u bočicama i kutijicama od bambusa što se mogu ponovno puniti.
ARGAN
Arganovo ulje je klasika u sjevernoafričkom podneblju, odakle potječe, no među Zapadnjacima je tek prije desetak godina došlo na glas kao eliksir mladolikosti - zbog visoke koncentracije nezasićenih masnih kiselina, vitamina E i karotenoida, važnih za normalno funkcioniranje te obnovu tena i vlasišta. Štoviše, dokazano je da su nezasićene masne kiseline u njegovu sastavu slične masnoćama u koži pa je prirodno "popunjavaju". U priči o ulju ponajprije se ističe tradicionalni način proizvodnje bez kemikalija, no treba sagledati širu sliku. Ulje se dobiva iz orašastih plodova argana, odnosno arganije - marokanskog svetog drva života. Žene iz plemena Berbera razbijaju tvrde jezgre plodova kako bi došle do sjemenki koje obrađuju hladnim prešanjem. Stotinjak kilograma arganovih oraha i do dvadeset sati ručnog rada potrebno je za jednu litru ulja. Kozmetičke tvrtke bile bi najsretnije kad bi ga mogle nabavljati u golemim količinama, no argan raste samo u rubnom području Sahare na jugozapadu Maroka, a ulje se može proizvoditi pod uvjetom da se pritom ne ugrožavaju stabla ni okoliš te da proizvođači nisu potplaćeni. Nerijetko se ta pravila ne poštuju zbog velike potražnje za uljem pa je dobro zapitati se - je li ono što dolazi na tržište doista organsko i održivo. Brendovi koji su ozbiljno posvećeni održivosti - primjerice Melvita i Lush - tvrde da pomno provode programe društvene odgovornosti kako bi žene koje za njih proizvode arganovo ulje bile plaćene prema "fair trade" načelu. Na njihovim proizvodima je međunarodno jamstvo čistoće i kvalitete Ecocert - Cosmos Organic. Poseban odnos prema arganu ima i Josie Maran (41), osnivačica istoimenog kultnog brenda preparativne i dekorativne kozmetike. Bivšu američku manekenku i glumicu nazivaju pionirkom "clean" ljepote jer je još 2007., kada je osnovala tvrtku, inzistirala na potpunoj ekološkoj osviještenosti. Glavna je komponenta cijele linije "fair trade" arganovo ulje, a u najnovijim proizvodima Josie Maran dodala mu je još hit-sastojaka iz obnovljivih izvora - alge i konopljino ulje.
KONOPLJA
Veliki hit u Hollywoodu je konopljina krema za stopala. Glumice Olivia Wilde (35), Naomi Watts (51), Kristen Bell (39) i Mandy Moore (35) tvrde da zahvaljujući kremi Lord Jones + Tamara Mellon High CBD Formula Stiletto Cream više ne pate od bolova i ukočenosti stopala koje im uzrokuju štikle. Proizvođač čudesne kreme je losanđeleska tvrtka Lord Jones, koja se proslavila 2016. gumenim bombonima i čokoladicama s ekstraktom konoplje - umirujućeg djelovanja, ali bez učinka opijata. Ubrzo su se zvijezde "navukle" i na njihov opuštajući losion za tijelo na bazi konoplje, a iz njega je naposljetku proizišla krema za stopala. Lord Jones predstavio ju je u suradnji s Tamarom Mellon, suosnivačicom modne kuće Jimmy Choo, koja danas vodi vlastiti brend luksuzne obuće. Među slavnim osobama u showbusinessu popularno je i CBD ulje - vrsta konopljina ulja koje ne sadržava THC (tetrahidrokanabinol sa psihoaktivnim svojstvom droge) nego se temelji na blagotvornom kanabidiolu poznatom pod skraćenicom CBD. - To je poput marihuane, ali kojom se ne možete nadrogirati, nego jednostavno budete vitalniji i poletniji - ustvrdila je Jennifer Aniston (50), koja CBD ulje koristi kao dodatak prehrani ili ga utrljava u kožu kad joj zatreba opuštanje nakon napornih snimanja ili tjelovježbe. Popularizaciji CBD-a pridonijela je i poduzetna glumica Gwyneth Paltrow (47) povezavši svoj portal Goop s "buticima" proizvoda na bazi konoplje MedMen. Reality zvijezda Kim Kardashian (39) izjavila je pak da je "opsjednuta svime CBD", a najviše uživa u spa centru Pellequr na Beverly Hillsu, čija su specijalnost tretmani obogaćeni konopljinim esencijama.
U novu holivudsku oazu ljepote zalaze i manekenke Hailey Bieber (23) i Naomi Campbell (49) te glumica Jessica Alba (38). Alba - vlasnica milijardu dolara vrijedne tvrtke The Honest Company za proizvodnju eko kozmetike i kućanskih potrepština - najavila je osnivanje internetske platforme Prima kako bi razjasnila dvojbe oko konoplje i ponudila "čiste" proizvode. Naime, kontroverznoj konoplji s jedne strane pripisuju se svemoguća svojstva - pomlađivanje, rješavanje tjeskobe, boli i upala, izlječenje kroničnih bolesti - a s druge strane, potrošači često nisu sigurni gdje je granica između narkotika te pripravaka iz kategorije dodataka prehrani i kozmetike jer ne postoje općeprihvaćeni standardi. Upravo zato se u Londonu 16. i 17. ožujka održava prvi svjetski samit o CBD-u, a cilj je demistificirati taj pojam u wellnessu i drugim industrijama. Počevši od toga da potrošači trebaju osvijestiti razliku između dviju vrsta kanabisa - industrijske konoplje, od koje se dobivaju hrana, kozmetika i mnogi drugi korisni proizvodi (tkanine, papir, građevinski materijali), te indijske konoplje, koja se prerađuje u marihuanu i hašiš. Za razliku od indijske konoplje, koja sadržava znatne količine spomenutog opojnog THC-a, u industrijskoj konoplji ima ga samo u tragovima, a obiluje blagotvornim CBD-om. Ulje industrijske konoplje bogato je i omega-kiselinama, aminokiselinama i drugim tvarima koje osnažuju te umiruju kožu. Industrijska konoplja važna je i za naš eko sustav - ona pročišćava tlo i zrak, može se uzgajati bez pesticida, a ne stvara otpad jer je iskoristiva na više od 25.000 načina. U Slavoniji i susjednoj nam Sloveniji konoplja se uzgaja za proizvodnju CBD ulja i kozmetičkih pripravaka Pura Vida s organskim certifikatom. Ta tvrtka sa sjedištem u Hrvatskoj udružila se sa slovenskim Termama Laško u osmišljavanju tamošnjih novih wellness tretmana - kupki, pilinga, tople masaže zavežljajima napunjenim konopljom...