Projekt (O)dijelo

Sudite li knjigu po (lijepim) koricama?

10. studeni 2020.
Fotografije: Jelena Balić

U Mjesecu hrvatske knjige, brend Krie Design inovativnim pristupom i inspirativnom pričom projekta [O]djela ujedinjuje književno i modno stvaralaštvo.

Svidjelo se to nama ili ne, odabir naše odjeće i način na koji je nosimo govori mnogo o nama kao osobama. Nije pitanje mode i trendova, već koje se poruke, svjesno ili nesvjesno, šalju modnim odabirima, baš kao što korice knjiga svojim naslovnicama mogu puno toga otkriti čitatelju.

Dizajnerica Kristina Burja pokrenula je projekt [O]djela koji propitkuje koliko je važan prvi dojam i jesu li lijepe korice knjiga postale presudne za prvi kontakt s čitateljem. Projektom se povezala zajedno sa spisateljicama Andreom Andrassy, Ružicom Aščić, Eminom Pršić, Koranom Serdarević i Majom Šimlešom koje su nosile njezina prepoznatljiva odijela u atmosferi knjižare Fraktura gdje su spisateljice pozirale kao modeli, ali i razgovarale o stvaralaštvu i dizajnu.

image
Ružica Aščić i Kristina Burja

"Jako mi je drago što su zbog projekta (O)djelo, u interijeru knjižare Fraktura, nastale predivne fotografije uspješnih spisateljica u Krie odijelima, koje svojim djelima oblikuju našu svakodnevicu, pobuđuju našu maštu. Upravo sve to i ja radim kreirajući odjeću koja izaziva reakciju žena diljem svijeta. Ime projekta (O)djela nastalo je igrom riječi, a progovaramo o bitnosti onoga što poručujemo kroz djela, ali i odijela koja su ekstenzija osobnosti.", objasnila je dizajnerica Kristina Burja koja priprema i novu kolekciju. 

Treba li zaista suditi knjigu po koricama pitala se i spisateljica Ružica Aščić koja je nedavno objavila novo djelo naslova Košnica: "Nakon sadržaja knjige, korice su prva sljedeća najvažnija stvar. U vrijeme kad tržištem cirkulira nevjerojatan broj naslova, knjiga čitatelju mora biti dopadljiva vizualno. Nažalost, u Hrvatskoj je svega nekoliko nakladnika koji obraćaju pažnju na dizajn knjiga koje izdaju. Izrada knjige je skupa, tiraže su neznatne, a zbog svega toga dizajn pati. S druge strane, nebriga za vizualni identitet može biti kontraproduktivna, jer potencijalni kupac neće u ruke uzeti knjigu koja ne izgleda privlačno. Privući će mu pozornost nešto drugo što izgleda lijepo", kaže. 

Andrea Andrassy napravila je presedan kada je u pitanju osmišljavanje naslovnice za njezinu drugu knjigu #Prekid pa je uz korice knjige pripremila i dva seta lažnih korica s naslovima koji zvuče "pametno", jer je od muškaraca često znala čuti da knjiga izgleda "girly". "Čitatelji većinom i dalje čitaju moju knjigu bez skrivanja korica, ali drago mi je da sam im dala i drugu opciju koja djeluje 'pametnije', a uz to je i zabavna.", kazala je Andrea. 

image
Korana Serdarević i Andrea Andrassy

U razgovoru se nije moglo zaobići pitanje izolacije i važnosti čitanja knjiga, a priznata spisateljica Korana Serdarović koja već deset godina radi na promociji čitanja kroz različite prakse zaključila je: "Svjesna sam da mnogi mogu svoju ljudskost pronaći i u drugim oblicima umjetnosti, i znam da je puno više ljudi vrijeme u izolaciji kratilo serijama i filmovima, nego knjigama. Međutim, uvjerena sam da upravo obnovljena sposobnost dubinskog čitanja čovjeka može naučiti kako razmišljati o onome što se oko nas zaista događa. Za čitanje je, osim toga, oduvijek bila potrebna izolacija", smatra.

"Prava umjetnost ostaje vjerna dubini, a pravi ljubitelji umjetnosti će i u ovom užurbanom svijetu naći vrijeme za konzumiranje onoga što vole", zaključila je autorica slikovnica Maja Šimleša. 

image
Emina Pršić i Maja Šimlesa

Projekt (O)djelo bio je zamišljen kao niz događanja koja su zbog mjera stožera odgođena, ali u knjižari Fraktura, održano je snimanje gdje su spisateljice bile u ulozi modela, a za njihov izgled bio je zadužen glam tim - vizažistica Iva Čuljak i GT salon, dok je iza aparata bila fotografkinja Jelena Balić.