Mihano Momosa je kao ona tajna modernog svijeta o kojoj nitko ne zna ništa točno, ali bi svi htjeli dotaknuti, osjetiti, doživjeti ili posjedovati komadić njegove magije. I samo ime brenda (ili dizajnera) je lagano izmijenjeno, iz Mihailo u Mihano, izmaknuto stvarnosti, kao da autor kreacija koje zaluđuju žene u regiji, a i šire želi biti skriven javnosti. Ima u tome nečeg jako romantičnog i staromodnog. Nije to samo skrivanje. To je iskreno iskazivanje da je moda dovoljna, da on ne mora sebe izložiti kao osobu kako bi privukao modnu kritiku i žene koje se žele udati u vjenčanici njegovog dizajna. A te vjenčanice su poseban žanr sna - napravljene ručno, od najfinijih materijala koji su nekako istovremeno i elaborirani i minimalistički, i nježni i snažni, često citirajući cvijeće ili perje, poigravajući se s prirodom kao inspiracijom, ali i visokom modom kao ishodištem.
Upravo je predstavio svoju novu BRIDAL 2021 - DIVE INTO LOVE kolekciju za koju kaže: "Je li vam poznat osjećaj zaranjanja ispod površine? Trenutak kada buka nestane i jedini zvuk koji čujete su otkucaji vašeg srca? Mjesto spokoja, gdje vrijeme staje i nastupa trenutak potpune lucidnosti. Na tom mjestu bismo željeli da nas susretnete, zato zaronimo u ljubav." Mihailo Anušić rođen je u Zrenjaninu, ali živi u Novom Sadu, gradu koji se često spominje kao najurbanija, najlirskija točka Srbije, što nekako odgovara njegovom karakteru, ako je karakter dizajnera ono što se ogleda u modi koju stvara.
Kakav je bio put Mihaila Anušića od dizajnera koji sanja o modi do velike regionalne zvijezde, o čijem se podrijetlu i putovanju do velikog brenda Mihano Momosa malo zna, jer ga je vizualni identitet njegovih kolekcija davno nadišao? Je li to bio namjerni postupak, da "haljine" (moda) budu slavnije od vas?
- Sada kada se osvrnem vidim da je to bio zapravo dug put koji je zahtijevao mnogo predanog rada i ustrajnosti. Dok su se stvari događale, nekako sam išao ukorak s njima, borio se s tekućim izazovima i nastojao se držati osnovnih principa na kojima počiva Mihano Momosa. Od samog početka bilo mi je važno da se brend diferencira i jasno definira kao medij za dijeljenje mojih vrijednosti i pogleda na svijet, a ne mene samog. Dakle, Mihano Momosa od starta je bio ideja koju sam htio iskomunicirati i koja je u izvjesnom smislu važnija i veća od mene samog.
U redu, ali čemu promjena imena? Zbog lakšeg probitka u modni svijet izvan regije ili zato da bi se brend odvojio od vašeg imena Mihailo i imao svoj život?
- U imenu ima simbolike, to je igra riječi koja za mene ima značenje, ali koja je istovremeno u funkciji prepoznatljivosti. U svemu, pa i u imenu postoji nešto čime sam predstavio i sebe, ali nije tu bilo mnogo taktike, stvaranje naziva bilo je spontano i brzo i ispostavilo se da sam naziv predstavlja izvornu ideju i sam brend na suptilan, ali efikasan način.
Kako je izgledao prvi nacrt i kada se dogodio?
- Volio bih da se i sam mogu sjetiti! Bilo je mnogo pokušaja, i to kroz čitav moj život. Međutim, u mojem slučaju skice nisu najvažniji korak u stvaranju haljine. Prava magija i najinspirativniji dio posla odigrava se u ateljeu, kada počnemo modelirati, krojiti i kada skica počinje svoju transformaciju u opipljiv proizvod kojem samo cjelokupan kreativni proces daje dušu.
Kako je izgledala prva kolekcija i čime je bila inspirirana? Zvala se Olivera…
- Bila je inspirirana mojom mamom, Oliverom, i bila je ogledalo Mihaila iz toga vremena. Vrlo sam ponosan i emotivno vezan za nju, iako sam otada promijenio svoj izraz.
A tko su bili prvi modeli?
- Zapravo, prvi modeli su bile moje prijateljice. Za njih sam radio prve haljine i one su me i motivirale da se okušam u karijeri samostalnog dizajnera. Čak sam ih izabrao kao modele i za prvi look book, ali kako nisam bio zadovoljan samim fotografijama, taj look book ostaje u mojoj privatnoj arhivi, a prvi profesionalni modeli su bile Marija i Danijela koje su sjajno pridonijele prvom predstavljanju Mihana Momose i zauvijek žive u duhu kuće Momosa.
Rođeni ste u Zrenjaninu. Zašto živite u Novom Sadu, a ne u Beogradu, koja je razlika između ta dva grada i koliko vas inspirira grad u kojem živite, ulica, a koliko žene?
- Novi Sad je grad u kojem sam proveo svoje studentske dane i napravio prve službene modne korake i vrlo sam vezan uz njega. Beograd je super grad, koji je brz i vrlo snažno utječe na sva čula, na kreativnost i na osjećaje. Ipak, Novi Sad je mjesto moje harmonije, gdje se mogu opustiti i u potpunom miru se posvetiti poslu. Iako puno vremena provodim u Beogradu, za sada mi je Novi Sad polazna točka.
Što je zapravo vaša prava inspiracija, s obzirom na to da su vaše kolekcije neovisne o trendu (moglo bi se čak reći da ih vi stvarate) i podsjećaju više na arhitekturu, prirodu, vjetar, klasičnu glazbu, cvijeće, čak i mirise (ruža)?
- U mojem slučaju inspiracija dolazi iz različitih izvora i uistinu me bilo što može nadahnuti. Ali u većini slučajeva ona dolazi iz mene samog i iz mojih unutrašnjih senzacija. Najbolje stvaram kada sam okružen ljubavlju, nekako sam lagan sam sebi i neopterećen pa bih možda samu ljubav posebno izdvojio.
A zašto motiv cvijeća? Naime, najpoznatiji ste po golemim i ekstenzivnim cvjetovima na vašim haljinama?
- Priroda je već stvorila svu ljepotu ovog svijeta, a na nama je da je pronađemo i prevedemo. Cvijeće nas samo po sebi na najočigledniji način, svojim izgledom, mirisom i simbolikom, povezuje s univerzalnom estetikom i meni je u tom smislu lako koristiti ga.
Koje vam je najdraže cvijeće u vazi?
- Ovisi o raspoloženju. Najčešće božur.
Bez čega ne možete živjeti?
- Život čini mnogo malih i velikih stvari i svaka ima svoju ulogu. Ako baš moram izdvojiti, to su moja obitelj, prijatelji i ljubimci Tito i Munja. I, naravno, glazba.
O vašim vjenčanicama sanjaju sve mladenke. Jeste li kao dijete bili na mnogo vjenčanja i kako ste završili upravo u toj grani primijenjene mode?
- Nekako je moja karijera spontano krenula u tom pravcu, djevojke su mi malo po malo poklanjale sve više povjerenja i odlučivale se za brend Mihano Momosa prilikom odabira vjenčanice. S vremenom sam sve više ulazio u tajne zanata i taj segment poslovanja je poprimio veće razmjere, ali svakako uživam stvarati i RTW kolekcije. Iako vjenčanice doista jesu vrhunac moje kreativnosti.
Anja Stojković Valente, jedna od najutjecajnijih regionalnih modnih influencerica, čije je vjenčanje bilo društveni događaj sezone, prije nekoliko godina popularizirala je vašu vjenčanicu pred svjetskim jet setom, a kasnije je i urednica Voguea viđena u sličnoj. Kako se osjećate kad vidite da neka žena integrira vaš izričaj u svoj osobni integritet?
- Veliki je kompliment kada se netko odluči za Mihano Momosa, ali zaista nema velike razlike u tome je li osoba poznata ili ne. No, kada neko podijeli tvoj san i tvoju misao, to stvara poseban osjećaj zadovoljstva koji nikakav publicitet ili popularnost ne može zamijeniti.
Trenutačna kolekcija sadrži mnogo odijela (također s motivom cvijeća), znači li to da vas je pandemija potakla da otkrijete žensku snažniju, strukturiraniju stranu?
- Ne. Ja sam tu žensku stranu oduvijek poznavao. Svaka kolekcija je svojevrsna oda svim aspektima ženstvenosti. Odijela su jednostavno manifestacija mojeg trenutnog kreativnog izraza, a ideja je uvijek ista - žena u svakom aspektu ženstvenosti.
Tko je vaša savršena žena, u modnom smislu?
- Ne volim generalizirati niti raditi šablone. Savršena je svaka žena, na sebi svojstven način, a osobno su mi posebno drage one koje su u skladu sa samom sobom.
Opišite nam idealno vjenčanje... u kakvom okružju zamišljate da se vaša vjenčanica nosi?
- Više zamišljam raspoloženje. Svaki ambijent u kojem se mladenci osjećaju opušteno i slobodno kako bi dijelili svoju sreću je idealan.
Kako je izgledao dan dizajnera koji je izlagao na Paris Fashion Weeku i koliko se taj modni event razlikuje od zagrebačkog ili beogradskog?
- Na PFW-u je mnogo izraženiji poslovni aspekt. Cijeli fashion week je okrenut ne samo promoviranju umjetnosti već pruža i mogućnost da se kolekcije i prodaju i nađu u buticima diljem svijeta. Tjedni mode kod nas se još rade iz ljubavi i entuzijazma i svrha im je da se dizajneri približe domaćoj publici, što je zapravo sjajna prilika za sve mlade dizajnere.
Inzistirate na tome da budete i dalje gotovo pa anonimni, donosi li vam to slobodu?
- Naravno, ali kao prvi predstavnik Mihana Momose u svakom trenutku sam svjestan svoje odgovornosti i težine svojih postupaka.
Tko je Srpkinja koju biste najradije vidjeli u svojoj kreaciji?
- Nema za mene puno neostvarenih želja u tom smislu, svaka žena koja se odluči za Mihano Momosa je ona koju i želim vidjeti u svojim kreacijama.
Koliko je na modu utjecala pandemija, a koliko na biznis?
- Pandemija je bila vrhunac promjene, ali svijet mode je odavno čekao da bude promijenjen po pitanju održivosti, pristupa i inkluzije. Istina je da su ljudi u modi tek tijekom pandemije počeli tražiti smisao i pravu vrijednost, ali i ljudi izvan mode, svi. I kreativnost je u tom smislu još više dobila značaj.
Tko vodi vaš biznis? Radite li i to sami?
- Vrlo sam ponosan što sam oko sebe okupio pravu grupu ljudi koji zajedno pridonose razvoju brenda i koji me razumiju dovoljno da se ja mogu bez brige posvetiti onome što najviše volim - a to je čista kreacija.