Kritičarka našeg vremena

Jenny Holzer i umjetnost koja nas upozorava

06. svibanj 2020.

Feministkinja, angažirana umjetnica svoje je stavove uklesavala na kamen, osvjetljavala je slavne i problematične institucije, dizajnirala majice za Will Smitha i BMW i unatoč svemu - ostala dosljedna kritičarka ovog (našeg) vremena.

U vremenu u kojem je Instagram fotografija referentni medij, gotovo pa žanr, uvijek se valja sjetiti tko su bili proroci ovakvog umjetničkog izraza. Možda na prvu ta poveznica nije direktna, ali preuzimam rizik usporedbe i na pamet mi pada velika američka umjetnica Jenny Holzer. Nedavno se kritički oglasila u vezi Trumpova odnosa spram pandemije koji je opisala kao neodgovoran i nadrealan, a poznata je i njezina nemala podrška #MeToo pokretu.

image
Umjetnica Jenny Holzer 

Svojim je radovima ispisivala i izgovarala budućnost referirajući se nerijetko na konkretne političke okolnosti, razne oblike ekonomske, političke, a u određenom smislu i emocionalne, tiranije kojima smo kao pripadnici ljudske vrste svakodnevno izloženi. Upozoravala je kroz svoje aforizme, stavove, poetske zapise, reinterpretacije tuđih misli.

View this post on Instagram

1991 Photo: Tom Loonan

A post shared by JENNY HOLZER STUDIO (@jennyholzerstudio) on

Američka umjetnica Jenny Holzer najpoznatija je po svojim misaonim (tekstualnim) instalacijama i kreativnoj upotrebi tehnologije. Bilo da se postavlja na oglasne ploče, majice, šalice, kondome ili u galeriju, njezin rad provocira da razmotrimo riječi i poruke koje nas okružuju u informacijskom dobu. Slavna je njezina argumentacija tog postupka: "Koristila sam jezik jer sam željela ponuditi sadržaj koji ljudi - ne nužno ljudi iz umjetnosti - mogu razumjeti".

image
Izložba u Tate Modern 
View this post on Instagram

1980s Photo: Jon Verney

A post shared by JENNY HOLZER STUDIO (@jennyholzerstudio) on

Dakle - riječi su ključne za Holzerino djelo, bilo da su zalijepljene na zid, trepere od elektroničkog znaka ili su isklesane u granit. Redovito odražavaju ili reinterpretiraju jezik vijesti, oglašavanja i drugih poruka masovnih medija.

Holzer gradi intimniji odnos sa svojim gledateljima stvarajući umjetnost koja postoji izvan tradicionalnih umjetničkih prostora. Želi da njezin rad bude nešto što jednostavno primjetite dok prolazite kroz svoju svakodnevicu. Nju ne zanima rad koji se odmah može čitati kao umjetnost i time je sličan grafitima. Kad se umjetnost nalazi na ulici, teže ju je ignorirati.

image
Projekt iz 2005. 

Granica između aktivizma i umjetnosti zamagljena je u njezinom djelu. Gotovo cijela njezina umjetnost je političkog tona. Postavlja pitanja o našim ulogama u društvu i razlikama između javnog i privatnog života. Svojim izborom izjava i minimalnim načinom na koji ih predstavlja, Holzer se izvlači iz svojih umjetničkih djela. Oni više nisu osobni. To nisu njezine riječi, već zajednički glas ili više njih.