Investiciju gledamo kao novčani kapital prema kojem se odnosimo s težnjom da nam, kroz izvjesno vrijeme, donese još više novaca. To ne moraju biti dionice ili fondovi, može biti riječ i o pokretnini popust stylish dodatka kao što je sat. Ne bilo koji, dakako - riječ je o luksuznim brendovima i modelima čije se cijene vrtoglave. Špranca je sljedeća: određeni se model pusti u prodaju s pretpostavljenim očekivanjima koja potom bivaju ili premašena ili neispunjena. Ako su očekivanja premašena, odnosno više se ljudi zainteresira za određeni model nego što je tih modela uopće proizvedeno, logično, cijena mu raste. U tom kontekstu najbolje prolaze limited edition satovi, ali i oni koji se s vremenom zbog tolike potražnje pretvore u bezvremenske klasike. Za to pak treba imati mnogo iskustva i istančano oko, a kao i sa svim investicijama, i s ovom treba biti oprezan i uračunati sve potencijalne gubitke i ukupan rizik. Baš kao što prilikom kupnje stana, makar ga planirali iznajmljivati, ne biste odabrali onaj u kojem i sami ne biste mogli živjeti, tako se ne preporučuje kupnja onog sata koji ne želite nositi. Jer, u slučaju da investicija propadne, a sat se ne uspije preprodati, ostaje vam do kraja života. O vama ovisi hoće li to biti dobra ili loša stvar.
„Moderne klasike poput satova Patek Philippe Nautilus, Audemars Piguet Royal Oak ili gotovo bilo kojeg modernog modela Rolexa toliko je teško nabaviti u maloprodaji da im cijena raste čim kupite novi. Potražnja za ovim satovima uvelike nadmašuje ponudu, a neki od njih mogu vrijediti i dva ili tri puta više nego što iznose njihove maloprodajne cijene na sekundarnom tržištu. Ovisno o vašoj želji i džeparcu, ovo mogu biti rizična ulaganja, ali i ne moraju”, piše European Watch.
Svi smo svjedočili Coca-Colinom debaklu kada je zbog spontane reakcije Cristiana Ronalda poznata etiketa izgubila četiri milijarde dolara. To nas je naučilo, podsjetilo ili nam osvijestilo koliko naša odluka o investiciji ovisi o vanjskim faktorima. Nekad će se dogoditi da filmovi u kojima protagonisti nose određeni brend high-end satova postanu hitovi, pa će i cijene tih satova porasti. Možda spomenuti Ronaldo na Q&A-u nakon osvajanja Lige prvaka stavi na ruku neki sat za kojim će kasnije poludjeti cijeli svijet. Cjenovne eksplozije i implozije mogu biti i naizgled arbitrarne – tržište je toliko kompleksna pojava da se teškom mukom može predvidjeti tko će, što i zašto biti sljedeći hit. Tako nas je nespremne zatekla i pandemija, nešto s čime danas živimo, a prije pet godina je bilo nezamislivo.
Kao i s brojnim drugim brendovima, i na tržištu satova je situacija bila takva da su se satovi srednjeg cjenovnog ranga morali prilagoditi pandemiji kako znaju i umiju, često gubeći milijune i ostajući bez posla, dok su, s druge strane, luksuzni satovi profitirali, djelomično zbog toga što je u pokretninu jednostavnije uložiti (a korona nas je sve podsjetila na to kako je dobro imati plan B), a djelomično zbog toga što su luksuzna imena jednostavno manje izložena vanjskim faktorima - tko ima, dat će mu se još. Nekada su razlozi i posve banalni; Alexandre Ghotbi, direktor prodaje satova Phillips za europsko tržište, kaže da su u vrijeme lockdowna vlasnici skupocjenih satova intenzivirano tražili procjene i informirali se više i češće jer su jednostavno imali vremena za svoje hobije. Nije se povećao broj kupaca luksuznih satova, kaže, već je porastao interes onih koji ih već imaju. Vrijednost im je tako za vrijeme pandemijske 2020. značajno porasla, na sreću onih koji su u njih investirali koju godinu ranije.
Navedeni su razlozi potakli neke brendove da podignu maloprodajne cijene. Velika potražnja određenih Rolex modela uzrokovala je da se već početkom 2022. osjeti rast od (u prosjeku) 3.4% u odnosu na prethodnu godinu. Rolex je čak bio suočen s optužbama da namjerno pušta u prodaju reducirani broj satova kako bi se, planski, stvorila veća potražnja te time utjecalo na cijene i samo tržište. Tvrtka se branila objašnjenjem kako izrada takvih modela zahtijeva mnogo vremena i posvećenosti te da nisu u stanju proizvoditi toliko koliko tržište traži, bez da to postane suviše iscrpljujuće za radnike ili se odrazi na kvalitetu satova. Tvrtka inzistira na tome da na kompromise po pitanju izvrsnosti svojih proizvoda ne pristaju. To iz godine u godinu potvrđuju statusom i brojem zadovoljnih kupaca.
Kao i nekretnine, i luksuzni satovi su trenutno u balonu za koji čekamo da pukne ili se barem minimalno ispuše. Uzmimo, primjerice, Patek Philippe Nautilus, čiji su određeni modeli doživjeli povećanje cijene i do 140 tisuća dolara. Također, prosječna cijena Richad Mille sata u pretpandemijskoj 2018. godini po Statisti je iznosila 141 tisuću dolara, dok je krajem 2021. ista dosegla čak 200 tisuća dolara.
Treba, dakle, strpljivo štedjeti, čekati bolje prilike i nadati se povoljnim utjecajima vanjskih faktora. Još uvijek pomalo istraumatizirani od potresa, vjerujem da ćemo početi razmatrati investiciju u neku manju pokretninu, nauštrb ulaganja u kuće, imanja i stanove.