Nova kolekcija

Balenciaga je najveći fetiš modernog društva?

23. svibanj 2022.

Fotografije: Promo

Njujorška burza čini se kao savršena kulisa za predstavljanje nove Balenciaga kolekcije. Uzvanici su dobili pozivnice u obliku bunta s lažnim novčanicama od 100 dolara, a show je bio podijeljen u tri dijela.

Parafrazirali smo u naslovu Demnu koji je nakon revije održane na američkom Wall Streetu izjavio kako je "novac najveći fetiš našega društva". Balenciaga je predstavila Resort kolekciju za proljeće 2023. godine, nakon dvadeset godina prvi puta u SAD-u, i Demna je dao svoj pogled na Amerikance i njihov način života. Revija koja se smjestila u središte pohlepe i želje za novcem služila je kao ogledalo društva u kojem se nalazimo. Oni koje Demna ironično kritizira ili predstavlja kroz kolekcije ujedno su oni koji su zaluđeni njegovim dizajnom. I nakon svakog njegovog showa, ostaje nedefinirano je li Demna najveći dizajner našeg doba koji zna što ljudi žele ili se samo zna dobro našaliti na račun svojih klijenata? Možda je spoj navedenog?

Ispod odjeće na pisti, modeli su nosili lateks odijela s maskama koje su potpuno prekrile njihovo lice. Čini se poput neke izvrnute korporacije u kojoj svi izgledaju isto i svi služe jednom cilju. Robuju kapitalizmu, novcu i želji da posjeduju sve te materijalne stvari, dakle i Balenciagine stvari koje su već osam godina, koliko Demna vodi ovaj brend, najpoželjnije na globalnoj modnoj sceni. Poruka može biti i da je moda fetiš kojem smo svi skloni. Dizajner je i sam nosio masku od lateksa na licu, što znači da i sam pripada među vojsku klonova koji su šetali američkom burzom. No napomenuo je kako nije riječ o kritici kapitalizma, već se maske na lica modela nalaze zapravo u službi komentara - moda i društvo danas brišu identitet svakog pojedinca, i svi žele izgledati potpuno identično. Također, bez lateksa mu se čini kako bi sve izgledalo "preobično". Narativ showa se vrti oko američkog mindseta - work hard, play hard, oko novca, požude, pohlepe, a Demna je u svom radu i ovaj put ostao fasciniran ljudskom prirodom i neutaživom željom za materijalnim stvarima.

Predstavljena kolekcija je bila podijeljena u tri dijela - prvi dio kolekcije naziva Garde-Robe sadrži bazične modne komade, onaj dio garderobe za koji Demna smatra da nedostaje u ponudi Balenciage. Time se i odmiče od fascinacije s digitalnom odjećom i vraća se u realnost za koju predlaže luksuzni ready-to-wear koji je banalniji i klasičan. Drugi dio odnosi se na visoko glamurozne i svečane komade, a treći dio kolekcije donio je suradnju s brendom adidas. Gotovo ne postoji brend s kojim se adidas već nije udružio i još jednom smo gledali fuziju adidasa i drugog luksuznog brenda, i čini se da još uvijek nije došlo do zasićenja istima. 

"Najveći i najvažniji izazov svakog dizajnera je kreirati proizvod koji je poželjan, kreirati želju. To je ono što bi moda trebala raditi. Komercijalni uspjeh proizvoda je povezan sa željom", rekao je Demna. 

U svakom slučaju, u nekoj mjeri on uvijek ostaje enigma. U kolekcijama se nalaze slojevi poruka koje želi ispričati i vjerojatno se poput nekog masterminda nakon svake kolekcije zabavlja čitajući i gledajući masu koja mahnito poseže za novim komadima iz kolekcije, dok smatraju da su shvatili njegove poruke - kojih ponekad zapravo niti nema. Tako ostaje poželjan, što je po dizajneru, i krajnji cilj mode i uspješnog modnog brenda. Inače, ako vas zanima, neki komadi iz kolekcije već su dostupni za prednarudžbu na službenoj stranici brenda.