Iza omiljenog, sjajnog komada nakita krije se ne baš tako sjajna priča. Ružna stvarnost koja uključuje izrabljivanje djece, nehumane radne uvjete i anti-ekološku manufakturu dio je prstena, naušnice ili ogrlice iz izloga trgovine. Je li uopće moguće da nakit postane ekološki održiv? Neki brendovi smatraju da je i posljednjih godina intenzivno rade na tome, dok usporedno raste trend vintage nakita iz kutijica naših baka, majki ili sa štanda uličnih sajmova.
Još 2006. industriju je uzdrmao i javnost naveo na propitkivanje film "Krvavi dijamant" s Leonardom DiCaprijem u glavnoj ulozi. Više od deset godina prošlo je od premijere, industrija koja proizvod nakit i dalje nije potpuno transparentna u vezi proizvodnje, dok aktualni razgovori o pokretu modne održivosti rijetko u cijeloj priči spominju u nakit. Kako većina materijala dolazi iz siromašnih zemalja, uvjeti za rad i dalje su poražavajući, a lanac nabave nikada nije u potpunosti transparentan. Miniranje rudnika zlata ili metala predstavlja jedan od najštetnijih utjecaja na okoliš, ujedno i najopasnijih poslova. Fini metali, minerali i kovine za izradu nakita dolaze iz zemlje - pitanje je može li nakit nositi naziv sustainable, o kojem se pogotovo nakon pojave koronavirusa toliko priča.
Dobra strana je što potrošači postaju sve osvješteniji, pa ako pogledamo istraživanje platforme Lyst vezano za pokret modne održivosti, pretraživanje “repurposed jewellery” povećano je za čak 90 posto, a pretraživanje “ethical jewellery”, odnosno etičnog nakita u porastu je 60% u odnosu na prošlu godinu. Promijene u svijesti kupaca se događaju, potaknute globalnim trendovima, na tržištu se rađaju novi brendovi koji pokušavaju uvesti održivo i etično poslovanje, no vraćamo se na pitanje s početka priče - može li takav način rada kada je nakit u pitanju držati vodu. Može, uz veći trud. Za početak, tvrtke koji miniraju mala područja, pošumljavaju područja nakon miniranja i korištenje štetnih kemikalija svedu na minimum kako bi se smanjilo zagađenje djeuju na ekološki održivi prihvatljiv način.
Organizacije poput Fairtradea podupiru ovakav rad, brinu se za sigurnost radnika i sprječavaju iskorištavanje djece. Važna je i potpora lokalnim zajednicama, potpuna transparentnost i minimalno stvaranje otpada, odnosno reciklaža. Uz to, dizajn komada nakita trebao bi biti bezvremenski kako bi se nosio godinama.
Kako bi se priči stalo na kraj, puno ovisi i o nama potrošačima. Spoznaja o onome što se krije iza zlatne narukvice, način na koji je došla do trgovine i na koncu na našu ruku naš je doprinos modnoj održivosti. Njoj u prilog ne ide trend koji nam je donio fast fashion - nakit loše kvalitete krojen po aktualnim trendovima koji se nosi nekoliko sezona, a zatim se baca i stvara toksičan otpad. Novi trendovi poput korištenja vintage nakita, koji osim kvalitete i bezvremenskog izgleda nosi i dio emocija i nostalgije, zato su dobar put prema etičnoj i ekološkoj budućnosti.
Ekološki nastrojeni brendovi nakita
WWAKE
Održivi brend nakta našao se na Lyst popisu modnih brendova na koje treba obratiti pažnju, a minimalističke komade obožavaju i Emma Watson, Meghan Markle i Cate Blanchett.
Alighieri
Svaki komad nakita ovoga brenda napravljen je od recikliranog srebra ili bronce, koriste slatkovodne bisere iz Singapura, a komadi nakita ne sadrže nikal.
Washed Ashore
Brend baziran u Los Angelesu pristupa održivosti s više strana. Također koriste reciklirano zlato i srebro, ambalaže su potpuno biološki razgradive te se radom bore brotiv globalnog zagađenja.
Meadowlark
Meadowlark se vodi cirkularnom filozofijom i svaki njihov komad može se reciklirati u novi, dok se od metalnih ostataka izrađuju novi komadi nakita. Izrađuju ga po narudžbi, kako se ne bi stvarao nepotrebni višak i svojim radom promiču odgovornu i dugoročno održivu praksu.
Kragrlica
Eko-održivi, prirodni i razgradivi materijali od kojih procesom ručne izrade nastaju bezvremenski komadi nakita hrvatskog dizajna.