Zelenija budućnost

Jeste li se ikada zapitali što se skriva iza vaših najdražih naušnica

24. travanj 2020.
Fotografije: IMAXTREE

U kontekstu modne održivosti nakit gotovo da se i ne spominje, a njegov utjecaj na okoliš nije zanemariv. Nova namjena vinatge nakita, ali i brendovi koji ga izrađuju po ekološki i etično odgovornim principima ipak postaju sve veći trend u svijetu nakita. 

Iza omiljenog, sjajnog komada nakita krije se ne baš tako sjajna priča. Ružna stvarnost koja uključuje izrabljivanje djece, nehumane radne uvjete i anti-ekološku manufakturu dio je prstena, naušnice ili ogrlice iz izloga trgovine. Je li uopće moguće da nakit postane ekološki održiv? Neki brendovi smatraju da je i posljednjih godina intenzivno rade na tome, dok usporedno raste trend vintage nakita iz kutijica naših baka, majki ili sa štanda uličnih sajmova. 

image
Kolekcija FW/2020; Dolce&Gabbana

Još 2006. industriju je uzdrmao i javnost naveo na propitkivanje film "Krvavi dijamant" s Leonardom DiCaprijem u glavnoj ulozi. Više od deset godina prošlo je od premijere, industrija koja proizvod nakit i dalje nije potpuno transparentna u vezi proizvodnje, dok aktualni razgovori o pokretu modne održivosti rijetko u cijeloj priči spominju u nakit. Kako većina materijala dolazi iz siromašnih zemalja, uvjeti za rad i dalje su poražavajući, a lanac nabave nikada nije u potpunosti transparentan. Miniranje rudnika zlata ili metala predstavlja jedan od najštetnijih utjecaja na okoliš, ujedno i najopasnijih poslova. Fini metali, minerali i kovine za izradu nakita dolaze iz zemlje - pitanje je može li nakit nositi naziv sustainable, o kojem se pogotovo nakon pojave koronavirusa toliko priča.

Odgovorna nabava sirovina, clean proizvodnja s minimanom štetom za okoliš i ispravan odnos prema radnicima čine brend nakita etičnim i održivim

Dobra strana je što potrošači postaju sve osvješteniji, pa ako pogledamo istraživanje platforme Lyst vezano za pokret modne održivosti, pretraživanje “repurposed jewellery” povećano je za čak 90 posto, a pretraživanje “ethical jewellery”, odnosno etičnog nakita u porastu je 60% u odnosu na prošlu godinu. Promijene u svijesti kupaca se događaju, potaknute globalnim trendovima, na tržištu se rađaju novi brendovi koji pokušavaju uvesti održivo i etično poslovanje, no vraćamo se na pitanje s početka priče - može li takav način rada kada je nakit u pitanju držati vodu. Može, uz veći trud. Za početak, tvrtke koji miniraju mala područja, pošumljavaju područja nakon miniranja i korištenje štetnih kemikalija svedu na minimum kako bi se smanjilo zagađenje djeuju na ekološki održivi prihvatljiv način. 

image
Kolekcija Chanela na Tjednu mode u Parizu

Organizacije poput Fairtradea podupiru ovakav rad, brinu se za sigurnost radnika i sprječavaju iskorištavanje djece. Važna je i potpora lokalnim zajednicama, potpuna transparentnost i minimalno stvaranje otpada, odnosno reciklaža. Uz to, dizajn komada nakita trebao bi biti bezvremenski kako bi se nosio godinama. 

Kako bi se priči stalo na kraj, puno ovisi i o nama potrošačima. Spoznaja o onome što se krije iza zlatne narukvice, način na koji je došla do trgovine i na koncu na našu ruku naš je doprinos modnoj održivosti. Njoj u prilog ne ide trend koji nam je donio fast fashion - nakit loše kvalitete krojen po aktualnim trendovima koji se nosi nekoliko sezona, a zatim se baca i stvara toksičan otpad. Novi trendovi poput korištenja vintage nakita, koji osim kvalitete i bezvremenskog izgleda nosi i dio emocija i nostalgije, zato su dobar put prema etičnoj i ekološkoj budućnosti.

Ekološki nastrojeni brendovi nakita

WWAKE

Održivi brend nakta našao se na Lyst popisu modnih brendova na koje treba obratiti pažnju, a minimalističke komade obožavaju i Emma Watson, Meghan Markle i Cate Blanchett. 

image
WWAKE; ogrlica 475 dolara i naušnice 2,200 dolara

Alighieri

Svaki komad nakita ovoga brenda napravljen je od recikliranog srebra ili bronce, koriste slatkovodne bisere iz Singapura, a komadi nakita ne sadrže nikal. 

image
Alighieri; narukvica 250 funti i ogrlica 750 funti

Washed Ashore 

Brend baziran u Los Angelesu pristupa održivosti s više strana. Također koriste reciklirano zlato i srebro, ambalaže su potpuno biološki razgradive te se radom bore brotiv globalnog zagađenja.

image
Washed Ashore; naušnice 290 dolara i ogrlica 270 dolara

Meadowlark ​

Meadowlark se vodi cirkularnom filozofijom i svaki njihov komad može se reciklirati u novi, dok se od metalnih ostataka izrađuju novi komadi nakita. Izrađuju ga po narudžbi, kako se ne bi stvarao nepotrebni višak i svojim radom promiču odgovornu i dugoročno održivu praksu. 

image
Meadowlark; naušnice 1,185 dolara i prsten 265 dolara

Kragrlica

Eko-održivi, prirodni i razgradivi materijali od kojih procesom ručne izrade nastaju bezvremenski komadi nakita hrvatskog dizajna.

image
Kragrlica; naušnice (gore lijevo) 126,65 kn i naušnice (dolje desno) 211,65 kn