Voli me više od svega na svijetu

Osvrt na knjigu Mire Furlan: ovo je tekst o ljubavi prema svijetu, nježnosti i povjerenju

10. prosinac 2021.

Fotografija: Dado Ruvic/CROPIX

Kao najavu iznimne knjige nedavno preminule naše najveće regionalne i holivudske glumice Mire Furlan, osvrnuli smo se na ovaj intiman tekst koji može biti čitan i kao pamflet ljubavi, ali i opomena samodostatnom čovječanstvu.

Na koncu, neće nas pamtiti po riječima naših neprijatelja, nego po šutnji naših prijatelja poručuje nam Martin Luther King preko prve stranice, otvora (autobiografije?) velike Mire Furlan koja nas je nažalost napustila. U izdanju Frakture uskoro izlazi dirljivo svjedočanstvo, pismo svijetu i vlastitom sinu.

Knjiga se zove „Voli me više od svega na svijetu - Priče o pripadanju” i ako ste imalo poznavali opus i javniji dio života ove neusporedive glumice i intelektualke, jasno vam je na kojemu je tragu ovaj tekst koji bi trebali čitati tzv. „mladi” i tzv. „stari”, oni s neupitnim moralnim vrijednostima, ali i oni s upitnim. Svi će dobiti biser, književni i ljudski. Dobit će kartu kojom se rijetki usude voditi kroz život (karta ljubavi, karta voljenja). Rijetki doista nađu rijetke (da parafraziram Balaševića) i rijetki uspiju napraviti ovako divne rijetke geste ovom zamračenom svijetu – podariti humanost i umjetnost (ide li jedno bez drugog?).

A to, dragi moji, nije malo, ne ne!

Ona piše o neodređenim i vrlo određenim tugama, o licu svoje majke, u (ne)obitelji: „Postoji nešto gotovo očajničko u tom pokušaju ´obiteljske sreće´. Nije ni čudno. Ona se upravo vratila nakon što je provela tri godine u Titovom koncentracijskom logoru, bezbojnom mjestu živopisna naziva Goli otok. Zatvorili su je zbog veze s čovjekom na fotografijama, čovjekom koji je osjećao da je zauzvrat mora oženiti kako bi se iskupio. Dobila je dijete s njim samo dvije godine nakon što je izašla iz logora, svoje jedno i jedino dijete – mene. Nema fotografije na kojoj se tata smije.” Isto tako, piše o svom umjetničkom (glumačkom i glazbenom) putu koji je namjerno ignorirao politiku i na kojemu se vjerovalo da umjetnost ima moć i rješenje. Tekst je zreo i mudar jer ga samo bogato životno, poslovno i emocionalno iskustvo može isporučiti. A onda opet, na svakoj je stranici prisutna jedna djevojačka, snena (umjetnička) zaigranost koja želi misliti da je drugačiji svijet moguć unatoč svim dokazima koji su se kroz život pokazivali. I tekst upravo i tu dimenziju uvažava: put od nevine naivnosti preko brzoplete odgovornosti do prisilnog (političkog) odrastanja.

Taj put (taj život) nije bio lagan: konture društvenog nasilja spram različitih oblika drugosti kroz obitelj, ali i kroz nju samu su se presjecali – nekada suptilno, često agresivno i isključujuće, kontinuirano. Govori o radu krivnje kao najdjelatnijem elementu ove naše (toksične) kulture, progovara o svojoj intimnoj krivnji, o svom uvijek nestabilnom „ne”, ali i o „le grande gestama” kojima ranjeno dijete voli pribjeći kao zadnjoj točki otpora, radi očuvanja kakvog takvog integriteta. Ovo je tekst, prije i poslije svega – o ljubavi prema svijetu, nježnosti i povjerenju. Ali i o nemogućnostima ovoga svijeta da to unutar svog vremena podari svojim protagnostima.

image

Naslovnica knjige Mire Furlan "Voli me više od svega na svijetu" (Fraktura, 2021.)

Zahvalan sam na čitanju, a to kao da je jedino stanje u koje i trebamo biti dovedeni nakon konzumacije umjetnosti, u bilo kojemu obliku ona bila. Zahvalan sam i na kratkom prijateljstvu. A znamo da ono kao ekstrakt ljubavi nikada ne može biti određeno niti vremenom niti prostorom...