Filmska preporuka

Danski film ‘Kraljica srca‘: odmak od klišeja žene-majke, supruge i požrtvovne roditeljice

03. travanj 2020.
Fotografije: Profimedia/ Getty Images
Višnja Bunata Blagović

Upoznajmo žene koje su iskoračile s europske na američku filmsku pistu i osvojile naklonost probirljivih filmofila - redateljicu May el-Toukhy i glumicu Trine Dyrholm u danskom filmu "Kraljica srca" ("Dronningen"). 

Ugled danske kinematografije u europskim filmskim krugovima odavno nije novost, no kada jedan europski filmski uradak impresionira američko filmsko gledateljstvo do razine dodjele prestižne Nagrade publike, kao što je to bio slučaj s filmom "Kraljica srca"("Dronningen") danske redateljice May el-Toukhy na uglednom Sundance filmskom festivalu 2019., to doista postaje vijest.

Duboko intiman, kontroverzan, incestuozan i narativno ogoljen do ljudske animalnosti i amoralnosti, ovaj film skrenuo je hedonističko američko očište s holivudskog blještavila na introspektivnu okomicu individualnih inhibicija, seksualnih frustracija i moralno vrijednosnih devijacija. Scenarij za film pisan je godinama i uz redateljicu May el-Toukhy na njemu je surađivala glavna glumica Trine Dyrholm od koje se očekivalo da ovaj film visoke rizičnosti učini vrijednim umjetničkim djelom. Jer, u ovom filmu svjetla reflektora uperena su u prizore od umišljajnog zavođenja, fizikalnog, psihogenog i egotripnog orgazmiranja do amoralnog sunovraćanja u ljudsku zloću nakon što animalna seksualna glad jedne posrnule ženke bude utažena.

Izbor glavne protagonistice u ulozi pomajke koja stupa u seksualni odnos sa svojim posinkom te zatim manipulira njegovom mladenačkom nesigurnošću da bi u kriznom trenutku odbacila svoju odgovornost za njegov tragičan kraj, zahtijevao je, kako životnu tako i glumački zrelu osobnost. Trine Dyrholm izvanredno je odgovorila postavljenom glumačkom zadatku. Ujedinjena u traženim atributima, odigrala je ulogu vrijednu brojnih nagrada. S nogu je oborila sve relevantne nordijske ocjenjivačke sudove i ovjenčala se prestižnom nagradom Bodil za najbolju glavnu glumicu uz bok s redateljicom istog filma May el-Toukhy, nagrađenoj za najbolji danski film. Hrvatskom gledateljstvu film je prikazan na Zagreb Film Festivalu 2019. godine ostavivši dubok i impresivni trag u svijesti birane filmofilske publike.

image
Trine Dyrholm i May el-Toukhy 

Glumicu Trine Dyrholm poznajemo kroz sjajnu seriju "Nasljednici" i romantičnu dramu "Love is all you need" s Pierceom Brosnanom u naslovnoj muškoj ulozi i prava je šteta što njezin glumački opus nije prisutniji u hrvatskoj filmskoj ponudi ("U boljem svjetlu" 2010; "Komuna" 2016. "Nico 1988", 2017.) Jedinstvena u izvedbi i svakidašnja u otvorenoj i slobodnoj glumačkoj komunikaciji s gledateljstvom, ona je žena koju crveni tepih vodi do konačne i zaslužene točke mukotrpnog procesa stvaranja i glumačkog oblikovanja vrijednih umjetničkih ostvarenja. Bira najteži put dosizanja glumačke izvrsnosti , o čemu će reći :"Film je mjesto na kojem možemo progovoriti o svemu. Moj pristup ulozi je vezan uz propitkivanje najbolnijih točaka ljudskosti jer ih svi imamo. Trebamo se upoznati u našim slabostima, tako jačamo."

image
Trine Dyrholm 

"Kraljica srca" drugi je dugometražni igrani film redateljice May el-Toukhy ("Long Story Short", 2015.). S fokusom na žensku individualnost ona svoj autorski izraz postavlja u okomicu psihologije ženskog identiteta. Ovim filmom još se jače odmiče od klišeja žene-majke, supruge i požrtvovne roditeljice te ulazi u sivu zonu njenog pogubljenog identiteta, rastrganog između transparentne seksualnosti i socijalno očekivane (samo)pripadnosti.

Balansirajući na rubu društvenog razumijevanja njene autorske ideje, May el-Toukhy upustila se u rizičnu avanturu osude ili pohvale ovog projekta. Osmišljavanje i realizaciju povjerila je provjerenoj glumačkoj ekipi predvođenoj iskusnom Trine Dyrholm s kojom je ranije surađivala i na čiji istančani glumački senzibilitet se mogla sigurno osloniti.

"Kraljica srca" je film za playlistu gledatelja koji su spremni odgrnuti ružičaste zastore zabavne filmske industrije i uroniti u onu dimenziju filma koja ga čini umjetnošću.