Opera & knjiga

Kako se Marina Abramović zaljubila u Mariju Callas

17. listopad 2020.
Marina Abramović/Getty Images
Srđan Sandić
Srđan Sandić

Svjetski poznata umjetnica performansa odala je počast svom umjetničkom uzoru u suradnji s glasovitim Riccardom Tiscijem.

Na temelju ideje koja se "rodila" prije više od 30 godina, posljednje djelo velike Marine Abramović je opera koja odaje počast životu Marije Callas i njezinu talentu. Minhenska operna kuća Bayerische Staatsoper (Bavarska državna opera) predstavila je operu u kojoj nastupa sedam vokala, a svaki utjelovljuje različitu inkarnaciju legendarnog soprana na sceni.

Djelo je to koje predstavlja "dramatični vrhunac svih sedam arija", s fokusom na trenutke njezine smrti na sceni. Abramović sama "zaključuje" predstavu - režirajući "stvarnu" smrt ove dive koja je umrla sama od srčanog udara 1977. u velikom pariškom stanu u kojem je posljednje godine provela živeći u egzilu i izolaciji. Izuzetna je ovo multimedijska produkcija koja uključuje elemente suvremene glazbe, izvedbe i videa kao i kostime Burberryjevog kreativnog direktora Riccarda Tiscija, i film u kojima Willem Dafoe glumi lika koji predstavlja Aristotela Onassisa - čovjeka kojeg Abramović konceptualizira kao personifikaciju slomljenog srca svoje protagonistice.

Za sve koji nisu upoznati s Marijom Callas, smatrana je jednom od najutjecajnijih opernih pjevačica svih vremena. Njezina reputacija izvorne dive ("La Divina"), njezino takozvano temperamentno ponašanje i romantični skandali koji su tako javno zaokupili njezin privatni život i javni život posljedično, postali su jednako važan element sada već "trajne" mitologije njezinog života kao što je i njezin proslavljeni glas, uostalom. Sudbonosna ljubavna veza s grčkim brodskim magnatom Aristotelom Onassisom (koji joj je uništio brak i, prema nagađanjima, ostao trajno "mjesto" u njezinom životu čak i kad se Onassis oženio udovicom Johna F. Kennedyja, Jackie Kennedy) bila je jedna od velikih izvora tuge u divinom relativno kratkom životu.

O početku njezine ljubavi spram Callas, performerica je rekla: "Ne znam što sam radila, ali znam da sam bila u kuhinji s bakom i sjećam se da sam se doslovno smrznula kada sam čula njezin glas. Doslovno, vrijeme je stalo, ništa se nije micalo. Pojačala sam radio na maksimum i njezin je glas samo ispunjavao prostor ... u zraku je bilo struje." 

A tu je i nova knjiga koja nam daje svjež pogled na metodologiju i praksu ove svjetski najistaknutije performerice. U njoj su i pogledi iza kulisa ovog epskog multimedijskog opernog projekta. "7 Smrti Marije Callas" objavio je Damiani te je dostupna za online narudžbu.