Umjetnik performansa

Posthumna izložba ‘Ulay Was Here‘ najviše progovara o hrabrosti

12. prosinac 2020.
Marina Abramović i Ulay na izložbi Marine Abramović ˝The Artist is Present˝ u njujorškoj MoMi 2010.godine/ Profimedia

Nova retrospektiva u muzeju Stedelijk u Amsterdamu proučava život i rad legendarnog umjetnika performansa koji je sa zida berlinske Nacionalne galerije ukrao Hitlerovu omiljenu sliku, stvorio vlastiti alter-ego hibridnog spola i rastao se s Marinom Abramović na Kineskom zidu.

Proslava Ulayeve radikalne, ponekad nedefinirane umjetnosti performansa i u širem smislu izvedbe zove se ˝Ulay Was Here˝ i događa se u Amsterdamu. Velika posthumna izložba fenomenološki se osvrće na život i umjetnost ovog revolucionarnog umjetnika. Zajedno s Marinom Abramović, stvorio je jedno od najslavnijih i najplodnijih umjetničkih partnerstava 20. stoljeća.

image
Marina Abramović i Ulay/Profimedia

Istraživali su i propitivali nove granice izvedbenih umjetnosti (iako je Ulay uvijek preferirao njemačku riječ "aktion") te nadahnjivali jedno drugo u rubnim područjima fizičke i emocionalne izdržljivosti. Izložba "Ulay Was Here" stavlja fokus na ovu zajednicu, ali i na umjetnika kao jednu intrigantnu, ekspanzivnu osobnost koji je u svom djelovanju bio pionir. Od trenutka kad su se upoznali 1976. godine, Abramović i on bili su nerazdvojni. Stvarajući kolektivno biće koje su nazivali "Drugi", Ulay i Abramović osmislili su niz ˝radnji" koje su često zahtijevale sudjelovanje njihove publike, čineći ih sudionicima u sve neugodnijim scenarijima. Rad "Imponderabilia" (prvi put izvedena 1977.) pozvala je članove publike da prođu između njih dok su stajali goli i okrenuti jedno prema drugom na vratima. Posjetitelji su se morali provući između golih umjetnika kroz uski prolaz prodirući u ovaj (inače!) vrlo intimni prostor.

U retrospektivi se nalaze i fotografije, polaroidi, skulpture, projekcije i dokumentarni materijal, uključujući poznati autoportret Polaroid "S'he" (1973.), u kojem se Ulay predstavio kao hibridni alter-ego kojeg je imenovao Renais Sense. Ova sada ikonična slika prikazuje Ulaya podijeljenog na dvije polovice koje su predstavljale mušku i žensku komponentu za koje je osjećao da su dijelom njegove persone. Izložba će prikazati i video njegovog izvedbenog djela "Irritation - There is a Criminal Touch to Art" , koji dokumentira Ulayevu krađu omiljene slike Adolfa Hitlera iz berlinske Nacionalne galerije 1976. godine. Nakon što je ukrao "Siromašnog pjesnika" (1839) Carla Spitzwega, mladi Ulay odvezao se do getoiziranog područja grada gdje ga je objesio na zid dnevne sobe osiromašene turske obitelji. Objašnjavajući svoju akciju, poručio je: "Umjetnost bi trebala biti u svačijem domu."

Izložba je otvorena do 18.travnja 2021. - pa u nadi da će se do tada moći bezbrižno putovati, želimo vam lijep posjet!