Jeste li znali da su gljive u modi? Tko bi prije nekoliko godina rekao da će igrati važnu ulogu u tekstilnoj industriji, no isto tako, prije nekoliko godina, to jest desetljeća nije se toliko intenzivno razmišljalo o budućnosti mode i budućnosti planeta. Danas se budućnost često spominje u diskusijama i ne izgleda dobro, neizvjesna vremena traže nove načine uz koje će se slika modne industrije popraviti, još važnije, načine kojima će se globalno zagađenje koje uzrokuje smanjiti.
Diskusije se u tom kontekstu vode i oko kože – onu pravu životinjskog podrijetla zamijenila je veganska, no i ona sa sobom nosi određene sumnje i dileme, jer se često prilikom proizvodnje tretira štetnim i otrovnim kemikalijama te se radi od vrste plastike koja se u prirodi razgrađuje desetljećima. Koliko je bolji izbor od životinjske, i dalje je dijelom problematična. Koji su onda materijali budućnosti? Gljive su trenutno 'in' i nameću novi standard kada je održivost u pitanju. Čak se i luksuzni brend poznat po prestižnim torbama od fine, životinjske kože Hermès prilagodio novoj eri i predstavio kolekciju torbi koje su rađene od gljiva, točnije od micelija. Korištena je umjetna koža koju je proizvela kalifornijska start-up tvrtka MycoWorks, a riječ je o imitaciji kože nastaloj od mrežne niti iz korijenske strukture gljiva.
---Materijalima novog doba među prvima se pridružila i Stella McCartney, s crnim topom i cargo hlačama koji još nisu dostupni u prodaji. No uskoro će ova tehnologija postati dio svakodnevne odjeće: alternativna koža Mylo mekane teksture također je rađena od micelija i nastala je u suradnji s inženjerima tvrtke BoltThreads. Ovakvom proizvodnjom troši se manje goriva, smanjen je negativni otisak na planet i smanjuje se uporaba plastike koja završava na/u zemlji i u oceanima. Istovremeno je i dalje riječ o veoma luksuznim modnim komadima, točnije, luksuz je poprimio novu definiciju koja uključuje korištenje ekološki prihvatljivih tehnologija u proizvodnji, što će kroz vrijeme koje dolazi postati normom koju svaki luksuzni brend mora ispuniti.
Zanimljivo je i kako proces proizvodnje kože od micelija traje samo nekoliko tjedana, dok se za izradu dodataka od kravlje kože životinje uzgajaju godinama, a zatim se ubijaju – godišnja brojka ubijenih krava zbog potreba modne industrije broji se u milijunima. Stanice micelija se u kontroliranim uvjetima "hrane" organskim materijalima poput piljevine, nakon čega se stvara pjenasta masa koja je zatim oblikovana u tanki sloj kože od koje nastaju modni dodaci ili odjeća. Uz svijest o nužnosti traženja i korištenja novih materijala, pitanje je vremena kada će i ostale luksuzne kuće prihvatiti inovativne materijale dobivene od micelija - ili će razviti neke nove tehnologije.
Gljiva kao organizam fascinira i dizajnericu Iris van Herpen, čija se haute couture "Roots of Rebirth" referira na "wood wide web", komunikacijske kanale koji se nalaze ispod naših nogu, kojima gljive sudjeluju u podzemnoj komunikaciji. U kolekciji doduše nisu korištene gljive kao izvor materijala, no zato su korišteni reciklirani materijali i plastika izvučena iz oceana.
Dok su trenutno gljive vruća roba industrije, materijali novog doba uključuju i one nastale od algi ili paukove mreže. I tu je Stella McCartney prva koja se okrenula inovacijama – razvijen u laboratoriju, biotehnološki materijal paukove svile, kao iznimno snažno prirodno vlakno uspješno je stvoren 2019. godine. Naravno, nije riječ o farmama paukova koji proizvode mrežu, već je ona umjetno uzgojena nakon proučavanja načina na koji u prirodi mrežu plete tigrasti pauk. Na inovaciji se radilo godinama dok nije otkrivena prava formulacija, koju je McCartney predstavila u suradnji s adidasom kroz tenisku haljinu rađenu od materijala Microsilk. Na korištenju paukove mreže kao inovativnog materijala radi i brend North Face kao i Patagonia – koja inače svoje tenisice proizvodi od umjetne kože nastale od grožđa. Što neobičnije - to bolje i, čini se, ekološki odgovornije.