Iza brenda y/Gia

Jelena Geštakovski je novo ime na hrvatskoj modnoj sceni koje pratimo

04. ožujak 2021.
Fotografije: Jelena Geštakovski

Razgovarali smo s dizajnericom čije su kreacije nešto novo i svježe, donose spoj suvremenog i nostalgičnog, kiča i minimalizma.

Osvježenje na domaćoj modnoj sceni dolazi pod nazivom y/Gia - nosiva, nostalgična odjeća i modni dodaci spajaju minimalizam i kič u jedno, a dizajnerica koja se poigrava ovim stilovima je Jelena Geštakovski, magistrica mode, tekstila i teorije mode. Diplomirala je 2020. godine, iako je s objavljivanjem svojih radova počela godinu ranije. Tada joj je Instagram služio kao digitalni portfolio i polako se pretvorio u konkretni brend.

Jelena za sebe kaže kako stvara konceptualnu (avangardnu) modu,  radi i komercijalne odjevne predmete i modne dodatke u manjim serijama, kreira odjeću koja progovara  o problematici današnjice, a istovremeno je zabavna i odvažna. 

image
Statement look uz kratke hlače od odijela

"Ne mogu odrediti karakter svoje odjeće jer kroz svoja osobna razmišljanja i stanja stvaram kolekciju koja oslikava problematiku koja me u određenom trenutku okupira. Međutim, motivi koje uvijek koristim se temelje na predimenzionalnosti, slojevitost i spoju minimalizma i kiča.", objašnjava, što potvrđuju i klijenti koji mogu varirati od 15 do 50 godina. Mlađoj osobi bi neki odjevni komad mogao biti zanimljiv zbog vintage estetike kombinirane s današnjim materijalima i siluetama, a nekom starijem taj isti komad bi probudilo nostalgiju.  

U diplomskoj kolekciji MAx2 (mama) nostalgija i majka bili su vodilja. Jelena je opisuje kao nostalgičnu, predimenzionirnu i zabavnu, inspirirana je majkom, modom osamdesetih u Hrvatskoj, problematikom muško-ženskih odnosa i ogledalom. 

'Smatram da je odjeća, osim funkcionalne uloge, također medij koji prenosi poruku potrošaču'

"Istraživanjem pojma ogledala, kao polazišne točke, dolazimo do odnosa majke i kćeri, odnosno pitanja prenose li majke svoje ljubavne odnose na vlastitu djecu. Tako je izabrana silueta osamdesetih i tada aktualni modni trendovi. Svi odjevni predmeti su predimenzionirani i ponekad prenapučeni te graniče s kičem. U kolekciji se kao statusni simboli pojavljuju lažni biseri koji osim što imaju dekorativnu funkciju imaju i onu funkcionalnu", govori nam.

image
Ekletični komadi za upečatljivi look

Moment multiplikacije i dekonstrukcije također je vidljiv u svakom odjevnom predmetu. Nekad su multiplicirani određeni elementi koje se želi istaknuti, a ponekad cijeli krojni dijelovi.

Modna filozofija brenda je pružiti kupcu unikat, potaknuti zanimanje za ručnu izradu, ostvariti interakciju s publikom i spajati sadašnjosti i prošlosti u odjeću koja u budućnosti traje.

"Smatram da je odjeća, osim funkcionalne uloge, također medij koji prenosi poruku potrošaču. Naučena sam da kolekcije kreiram po pitanjima koja me u nekoj životnoj fazi okupiraju, a kroz stvaranje odjeće ta problematika postaje trodimenzionalna."

image
Skice za brend y/Gia

Inspiraciju Jelena pronalazi u sitnicama koje svakodnevno susreće u svom okruženju, a inspirira je i način na koji doživljava određene situacije. Stvara, kaže, na temelju sebe, svi njezini radovi odraz su nje same. Moda je za ovu dizajnericu forma kulturnog izražavanja i uvijek reflektira brige i pitanja društva.

"Meni je moda najdraži medij komunikacije, cjelokupan dojam, raspoloženje, zanimanje osobe se može saznati kroz njeno odijevanje. Moda, nije prolazna i jedino je što me već godinama zanima i ne umara.", govori Jelena u čijim se radovima najviše ističu oversized komadi statement karaktera, a s druge strane, tu su slip haljine i odijela koja tvore glam outfite. Često poseže i za dekonstrukcijom, po čemu se izdvaja na sceni.

"Mislim da hrvatska modna scena nije dovoljno razvijena da bismo jedni druge gledali kao konkurenciju, već jedni drugima trebamo biti podrška kako bi došli do reprezentativne razine." kaže Jelena i dodaje da je smo i dalje na svojim početcima, etabliranim dizajnerima nedostaje hrabrosti  i trebali bi jasno razlikovati inspiraciju i kopiranje. 

"Smatram da se neki, nažalost više bave stvaranjem modnog identiteta na temelju trendova koje postavljaju velike modne kuće. Treba biti dosljedan sebi. Nove generacije dizajnera su osvježenje za modnu scenu i ako im se pruži dovoljno prostora mislim da bi mogla krenuti u boljem smjeru", komentira nam i kaže, trendovi nisu nužno loš pojam, sve dok se razabire jasna razlika između slijepog praćenja trendova i nečega što je njima inspirirano.

image
Sako u nježno plavoj nijasni

"Mislim da je konkretan dizajner onaj koji uspije postaviti trend, a ostali ga slijede. S obzirom na brzinu promjene trendova mislim da nije isplativo pratiti ih. Ne smatram da je nužno loše ako se nešto trenutno aktualno pojavi u momentu nekog odjevnog predmeta, neki trendovi su mi dragi i podsvjesno ih provlačim kroz svoje radove, ali ne bih rekla da odjeća koju stvaram prati trendove."

Estetiku brenda vidi kao promišljeno sklapanje jednostavnih odjevnih komada kao naprimjer sakoa, s kičem odnosno, horror vaciu momenta. Ne bojim se pretjerati isto kao niti smiriti odjevni predmet u komad koji funkcionira.