Uspješni online shopping

Minimalni povrat i maksimalno zadovoljstvo

20. ožujak 2021.
Fotografija: Imax Tree

Sve više kupujemo online, no jesmo li u tome uspješni? Koliko ste puta vraćali nešto i radite li to češće nego kad kupite komad ‘uživo‘? Postoje neka pravila kojih se treba držati kako bi online shopping bio uspješan.

Pandemija koronavirusa promijenila je naše ponašanje u mnogim sferama života. Neke promjene nismo očekivali, neke smo nevoljko prihvatili, a posljedice je teško predvidjeti. Jedna od stvari koja je doživjela porast u svim zemljama opterećenima lockdownom bilo koje vrste je online kupovina. U prvih šest mjeseci 2020. u Hrvatskoj je online kupovina porasla za 13,9 posto, kažu podaci Državnog zavoda za statistiku, dok u Ujedinjenom Kraljevstvu brojke govore da je u prosincu čak 61,4 posto ljudi više kupovalo online nego u istom mjesecu 2019. 

Ako je i niste prakticirali ranije, u posljednjih godinu dana vjerojatno ste počeli. Možda ste koji put i pretjerali, kupili nešto što niste trebali, previše "peglali" karticu ili niste baš obraćali pozornost na broj ili materijal komada koji kupujete pa ste se borili s povratom - ili se oduševili jednostavnim postupkom vraćanja neželjenog komada odjeće ili obuće. Ako ste neiskusni ili mislite da niste baš uspješni u kupnji online, evo nekih savjeta. 

Uzmite metar u ruke

Možda najveći problem s kupnjom odjeće online je izbor broja. Nekad ni u trgovini ne možete iz prve pogoditi koji će vam broj biti bolji, pogotovo ako ste uvijek između brojeva ili nemate prosječne atribute. Primjerice, ako ste jako visoki ili jako niski znate da konfekcijski broj sam po sebi ne mora ništa značiti jer ćete opet morati kratiti te traperice ili vječno imati gole gležnjeve. 

Zato je uvijek bitno izmjeriti svoje tijelo prema uputama na stranici. Nemojte biti lijeni - ovaj korak smatrajte esencijalnim, poput odlaska u svlačionicu u fizičkoj trgovini. 

Mnogi online dućani imaju "mesure wizarda" koji će vam pomoći pronaći svoj idealni konfekcijski broj, a ne preskačite ni komentare. U njima možete pronaći informacije koje nigdje ne pišu, primjerice da je haljina nešto veća nego što je naznačen njezin broj pa ako ste između, bolje je uzeti manji. Ili da majica ne stoji dobro ako imate velike grudi. Isto tako, neki shopovi imaju kolekcije koje su namijenjene upravo drugačijim tipovima tijela, a provjerite i Instagram brendova. Na nekima, poput Never Fully Dressed, možete pronaći iste komade na različitim ljudima, što je vrlo korisno. 

Selektirajte

Ako skrolate bez cilja, vrlo je vjerojatno da ćete kupiti nešto što možda niste planirali ili što vam na kraju ni ne odgovara pa ćete morati vraćati. Kad tražite bilo što na online shopu, uvijek koristite filtere - koliko god možete. Oni, naravno, ovise o trgovini, no sve su detaljniji i korisniji. Na većini možete izabrati tip proizvoda koji želite, zatim boju, stil, broj, a onda sve to poredate po cijeni "najniža do najviša". Time ćete si uštedjeti vrijeme, a vjerojatno i novac. 

Ne gomilajte

Ako vam je online kupnja postala navika, vrlo lako možete kliznuti u negativne strane, a jedna od njih je gomilanje stvari. Zato što je kupnja tako laka - ne morate se maknuti s kauča, a i ako vam ne odgovara, samo ćete vratiti jer je besplatno. Ipak, sjetite se održivosti i štetnog utjecaja koji moda ima na okoliš. Čak i vraćanje nepoželjnih komada jako utječe na prirodu jer tako povećavate količinu plastike koja se koristi, tu je i benzin za dostavna vozila, puno veći troškovi ako naručujete s drugih kontinenata... Uostalom, prenatrpani ormari odjećom koju nikad ne nosite tako su 2001. 

"Kako bi vaša odjeća postala ekološki neutralna, odnosno da biste poništili ugljični otisak jednog komada odjeće, morate ga nositi minimalno 30 puta. Ako ne mislite da ćete to moći, nemojte naručivati", pravilo je kojeg se drži osnivačica i urednica magazina Pebble, Georgina Wilson-Powell.

Odredite što vam dobro stoji

Online shopping nije najbolji način da isprobavate stoji li vam kroj koji dosad nikad niste isprobali.

"Pogledajte svoju omiljenu odjeću, komade u ormaru koje najčešće volite. Kakav je izrez, gdje je struk, koji je oblik? Vjerojatno je sve vrlo slično, što znači da su to krojevi i oblici koji vam najbolje pristaju. Isto stvar je i s materijalima. Ako je sva vaša omiljena odjeća od džerseja, teško da ćete uživati u svili", savjetuje modna urednica Guardiana i Observera, Helen Seamons. Na ovaj način izbjeći ćete razočaranja na dan dostave, kao i komplikacije oko povrata. 

Podržite male brendove

Jedna od prednosti online kupnje je dostupnost brojnih brendova koji vam nisu na dohvat ruke uživo. Kupnjom komada od malih, neovisnih i lokalnih dizajnera potičete njihov rad i dobivate praktički ekskluzivne, jedinstvene komade. Prednost kupovine od takvih brendova je i njihova pristupačnost prema kupcima. Vrlo vjerojatno vam vlasnik ili vlasnica mogu detaljno pomoći u naručivanju i odlučivanju za određeni komad te se lako možete dogovoriti oko kupnje i dostave. 

Provjerite materijale

Teško je odlučiti se na kupnju ako niste nešto isprobali, a nije lako ni odrediti kakva će biti tkanina komada koji ste kupili, odnosno kako će se ponašati na vašem tijelu, u 3D-u. Zato je bitno provjeriti kakve tkanine kupujete. Na većini webshopova detaljno su izlistani materijali od kojih je komad izrađen. Ako niste sigurni što to znači, zumirajte fotografije ili probajte pronaći videe na shopu ili društvenim mrežama kako biste dobili bolji dojam. Također, probajte pronaći komade u vlastitom ormaru koji imaju sličan sastav. Tako ćete lakše procijeniti o čemu se radi i hoće li vam komad dobro stajati.