Must have za plažu nije samo dobar zaštitni faktor, već i dobra knjiga. I iako nije loše guštati u tipičnoj ljetnoj light literaturi, onoj koja se kreće putevima Nicholasa Sparksa, Cecilije Ahern i Nore Roberts, zašto ovoga ljeta situaciju ne biste malo začinili i dali priliku onim knjigama koje će vas svojom nepredvidljivošću ostaviti bez riječi? I dalje govorimo o romanima i zbirkama pripovjedaka koje vam neće upregnuti mozak preko svih granica - jer nikome se na četrdeset stupnjeva ne čita Proust - ali probrali smo one knjige koje će vas u savršenom omjeru opustiti, zadiviti i intelektualno nahraniti. Pisane su iz pera pet različitih autora iz pet različitih država, odnosno kultura. Svaka na svoj način komunicira s poviješću i sadašnjošću, nudeći različite odgovore na temeljna društvena pitanja: što moralnu odluku čini moralnom, a dobru dobrom te je li čovjek čovjeku zaista vuk.
Zvuk stvari što se ruše, Juan Gabriel Vásquez
Tko ne zna u što se upušta kad uzme Vásqueza u ruke, ugodno će se iznenaditi. Uzbudljiv, pitak i sadržajan, roman će vam prikazati stvarnost jednog drugog kontinenta, drugog svijeta, druge kulture. Protagonist, Antonio Yammara, mladi je profesor prava, individualac satkan od (među ostalim) trauma potkovanima odrastanjem u "režimu" Pabla Escobara, kolumbijskog narko-bosa. Kad Antonio sklopi poznanstvo s čovjekom upitne prošlosti, savjesti i etike koji nedugo zatim biva ubijen, i njegov se život okreće naglavačke.
Orlando: Životopis, Virginia Woolf
Kako opisati "Orlanda", a da ga se ne oskvrne? Pokušat ćemo, prije svega, epitetima: neizmjerno duhovit, zabavan, intrigantan. Poseban. Slojevit. Tečan. Revolucionaran - u punom smislu te riječi. Prepun iznenađenja, labirinata, ogledala i slijepih ulica. Priča se proteže kroz nekoliko stotina godina, a nadilazi sve granice tipične književnosti. Počinje u Engleskoj u elizabetinsko doba, a završava početkom dvadesetog stoljeća. Čitavo to vrijeme pratimo odrastanje i život jednog Orlanda - žene, muškarca, čovjeka, nadčovjeka? Posudite, pročitajte, pa vidite.
Teško je naći dobra čovjeka, Flannery O'Connor
Ima nešto posebno zadovoljavajuće u onim knjigama koje vas duboko potresu sadržajem, ali vas u neku ruku potaknu i na zahvalnost jer ih čitate iz udobne, zaštićene pozicije. Zato nema boljega nego na godišnjem odmoru, na plaži ili terasi pod zalaskom sunca, čitati priče tako surove i rušilačke kao što su to one Flannery O'Connor. Radnja je smještena u nered i beznađe američkoga Juga, a sa sobom povlači mnoga pitanja o čovjeku i društvu. Hoćete li zbirci pristupiti uvjereni u to da dobar čovjek zaista ne postoji ili ćete dozvoliti O'Connor da vam sruši i zadnju nadu, pitanje je. Njen britak i subverzivan rječnik potkrijepljen protočnim stilom savršena je kombinacija za ljeto, ako se ne želite baš previše opustiti.
Oproštajni valcer, Milan Kundera
Milan Kundera voli započeti radnju u jednoj točki, iz nje se razgranati u bezbroj smjerova i onda, na samomu kraju, kad je čitatelj gotovo pa siguran da ga ništa ne može ispetljati iz tog labirinta, ponudi savršen, besprijekorno čist rasplet koji će svakog perfekcionista ostaviti mirnim i zadovoljnim. Zatvorite knjigu, kažete "wow" i krenete ispočetka. Zaplet počiva na nepromišljenim odlukama jednog iznimno svojeglavog umjetnika i čitavom nizu nereda u koji se svojim infantilno sebičnim nemarom dao uplesti, ali da čitate kratki sadržaj nema smisla, jer u radnji ne leži poanta "Oproštajnog valcera". Ono u što možete biti sigurni je da ćete se, ako primite ovaj roman u ruke, nekoliko puta nasmijati, da ćete u pojedine rečenice zuriti u nevjerici, a mnogo puta osjetiti i onaj ushit koji su u stanju pobuditi samo dobre - vrlo dobre knjige.
Područje bez signala, Robert Perišić
Ako vam je do domaćih, nepogrešivi odabir je Perišićevo "Područje bez signala". Smješteno u posttranzicijsku Hrvatsku, prati radnju u jednom neimenovanom gradiću u kojem se život nakon nekoliko godina sna konačno probudio kad je ponovno otvorena stara tvornica turbina. Kompleksni ljubavni odnosi, obiteljski, prijateljski, pa i oni neprijateljski, drže radnju čvrsto fokusiranom na jedno ključno pitanje: je li čovjek čovjeku ipak - čovjek?